
A kőkorszaki Avatar
A DreamWorks az utóbbi években igencsak elmarad a kezdeti sikereihez képest. Az Oscar-jelölt Így neveld a sárkányodat és jó szívvel a Megaagy után mintha egy helyben toporogna és nem tudná, merre vegye az irányt a folytatásokon kívül (a tervezett Így neveld a sárkányodat második és harmadik része, valamint a Kung Fu panda 3, és egy újabb Madagaszkár-filmután). Most a Croodékkal sem lépett előbbre.
A Croodék ötlete már 2005-ben megfogant, akkor még John Cleese is dolgozott a forgatókönyvön, ráadásul stop-motion animációnak tervezték, negyedszeri koprodukcióként az Aardman Stúdióval. Ez a párosítás már önmagában érdekessé tehette volna a filmet, de aztán végül maradtak a bevált receptnél és társrendezőnek/írónak elővették az Így neveld a sárkányodat és a Liló & Stich rendező-íróját, Chris Sanderst, hátha ez garancia. Viszont Croodék történetéből csak egy színes-szagos mozgó festmény lett, a mélységi tartalom messze elmarad a szokásos animációkhoz képest is.

Innentől kezdve a film nem több egy kalandos, tarka roadmovie-nál, az egyetlen poénforrás az őskövület Croodék és az új dolgokkal való találkozásukban rejlik. A bemutatóban sejtetett szerelmi szál nem bontakozik ki eléggé még a film végére sem, az események inkább az önfejű apa köré épülnek. A lányával való nehézkes kapcsolata is csak a történet vége felé éleződik ki, az új idillt megspékelve egy giccsbe hajló naplementébe lovaglással.

Viszont ennél messzebbre nem merészkedtek az írók, a forgatókönyv gyerek- és egyszerre felnőttbarát is próbál lenni, de a gyerek nem érti, hogy a szereplők miért lepődnek meg egy számukra már magától értetődő dolgon (például a cipőn), vagy az anyós-vicceken, csakhogy ez a felnőttnek már kevés. De még annyira sem voltak kreatívak az írók, hogy a cipőt korhű módon nevezzék el, például lábbőrnek, vagy talpvédőnek. Így a Croodék nem több, mint az okos lány története: hozott is, meg nem is. Világteremtésben nagyot merített a DreamWorks, és valóban a szereplőkkel együtt esünk ámulatba az új világtól, ellenben történetében érdektelenségbe és közhelyekbe fullad. Míg a Frédi és Béni stilizált világát Romhányi frappáns szövege ellensúlyozza és teszi zseniálissá, addig itt nem menti fel a történet egysíkúságát a kápráztató látványvilág.



No Comment