
Vissza a kilencvenes évekbe
Arcátlanságnak tűnhet, hogy 2015-ben olyan szerelmes filmet nyomjanak le a nézők torkán, aminek az alapsztorija az a – már a kétezres években is – elavult ötlet, hogy a kedves, de kissé szerencsétlen szomszéd srác titokban epekedik a suli jó nője után, mígnem egy fordulatnak köszönhetően valahogy összekerülnek. Ehhez képest a Papírvárosok egy kedves, élvezhető kis film, ami bár nem hagy maradéktalanul mély nyomokat bennünk, kellemesen elringat, és remek kikapcsolódást ígér.

Neustadter jó érzékkel alakítja át az alapból elég giccses sztorikat melankolikus, édes-bús filmekké. Ő az atyja azoknak a történeteknek, amiket mindnyájan úgy jellemzünk, hogy „cuki”. Ezek természetesen nem világmegváltóan komoly alkotások, mégis kellemes őket nézni, mert egyfajta lelki habcsókként szolgálnak egy-egy túlhajszolt hét után. A Papírvárosok titka abban rejlik, hogy felidézi, milyen volt a suliban arról álmodozni, hogy a számunkra elérhetetlen személy majd egyszer csak felbukkan a szobánkban, de szól mellette a barátságról, a kalandról, az álmokról is. A film tulajdonképpen egy romantikus coming of age – road movie.

Ami bosszantó a filmben, az egyrészt az eltúlzott befejezés, másrészt az olyan apró részletek, hogy például Quentin pulcsijának az ujja hosszabb a kelleténél, ezért mindig az ujjaira lóg. Na, ez tényleg annyira tipikusan ’90-es évek, hogy az már kínos. Az is elég erőltetett, amikor Margo a szánkba rágja a cím magyarázatát, ami egyébként sem egy túl bonyolult szimbólum.
A Papírvárosok nem ad hozzá sokat az eddig ismert, fiatalok szerelméről és útkereséséről szóló művekhez, inkább a hangulatteremtésben erős. A Green-rajongók egészen biztosan nem csalódnak benne, rajtuk kívül azonban ajánlott mindenki másnak is, aki szeretne visszautazni kicsit az időben.


