
„A répa már megfőtt”

Azért azt se felejtsük el, hogy 2008-ban készült erről egy Oscar-díjas dokumentumfilm Ember a magasban (Man on Wire) címmel, ahol az eredeti szereplőkről elég pontos képet kaphattunk (például arról, hogy Philippe Petit mennyire önelégült pacák).
A szokásos receptjét követve, mert ugyebár minek azon változtatni, ami bevált? 15. alkalommal is felkérte Alan Silvestrit zeneszerzőnek. Kettejük munkája 31 év után sem vesztett minőségéből és számomra a legtökéletesebb duót alkotják ennyi év távlatából is, olyan nevek mellett, mint Spielberg/Williams vagy Elfman/Burton. Ezután keresett egy hétköznapi kisugárzású tehetséges színészt, esetünkben Joseph Gordon-Levitt személyében, akivel valószínűleg sokan tudnak azonosulni, majd hozzáadott egy raklapnyi vizuális újítást, amit eddig még nem láthattunk. Az eddigi IMAX filmek pozitív visszacsatolását a mai napig egy kezemen meg tudom számolni, ám a Kötéltánc nemhogy tovább növeli ezek számát, de az első háromban a helye. A műfajok manapság annyira kiszámítható sémákra épülnek, hogy nem csak nehéz, hanem szinte lehetetlen olyan filmmel találkozni, ami arra sarkallná a nézőket, hogy közben valaki elszólja magát, miszerint: „Könyörgöm, gyere már le!”.
Gordon-Levitt is komoly előkészületeket tett, hogy minél hitelesebben adja vissza a főszereplőt. Maga Petit tanította addig, amíg végig nem tudott menni egy kötélen, ehhez nyolc nap szükségeltetett. Mindamellett kék kontaktlencsét viselt a forgatáson, franciául tanult, az artista akcentusának elsajátítása érdekében. A történetből egy kicsit lefaragtak és egyszerűbbé tették, mert a World Trade Center előtt még 1973-ban a Sydney Harbour híd két pilonja között is egyensúlyozott, illetve az amerikai útjára nem csak ő kalapozta össze a pénzt, hanem egy német zsonglőr barátja is. Ennek ellenére okosan építették fel a cselekményt, a gyermeki bevezetőtől egészen a gőgösen elvakult Petit szenvedélyének kialakulásáig, amely a legnagyobb „művészi puccs” felé halad. Folyamatosan adagolva a feszültséget, míg végig egészségesen feszengünk, holott rég tudjuk a befejezést.
Zemeckis kimondja, hogy a filmkészítés számára hasonló szenvedély, melynek során szintén megtanult vékony kötélen táncolni. Nekünk is csak azt üzeni, hogy bármilyen jelzőt aggassanak ránk, az álmunk akkor is fontosabb, rá kell lépnünk arra a bizonytalanul ide-oda billegő vonalra!


