
Fegyverbarátság
Egy rosszul megválasztott kontaktlencse könnyen félelmet kelthet másokban. Az agyon maszkírozott Johnny Depp Dél-Boston rettegett urát alakítja, aki éveken keresztül látta el információkkal az FBI-t a konkurenciáról. Rum helyett viszki, a kalózfaktor teljesen száműzve.

Az FBI már 1971-től kereste a lehetőségét annak, hogy beszervezze, végül 1975-ben állt kötélnek és 10 éven keresztül látta el az irodát információval. Gyerekkori pajtása, a neki falazó ügynök (Joel Edgerton) – kollégáit (Kevin Bacon, Adam Scott, David Harbour) is meggyőzve – az információkért cserébe elég sok mindent elnézett neki, aminek egy máshonnan érkező, mindenre elszánt államügyész (Corey Stoll) vetett végett.
Bevallom őszintén, sokáig tartottam attól, hogy miután Jerry Bruckheimer kalózruhába öltöztette és hosszú évekig prostitúcióra kényszerítette, Johnny Depp már soha többet nem lesz önmaga. Szerencsére nem így történt. Minden elismerésem a maszkmesteré, de az arcjáték, a testtartás és a nézés bizony az övé. James ”Whitey” Bulger egy pszichopata, egy gátlástalan gyilkos, egy született bűnöző, aki ugyanakkor segít az idős néninek a szatyrát cipelni és a végletekig szereti családját. Mindezt tudja Johnny Depp is. A Fekete mise sok más gengszterfilmhez hasonlóan elsősorban a férfiak közötti láthatatlan, ugyanakkor nagyon erős kötelékről szól. Ennek a köteléknek a bemutatására valószínűleg azért ez a műfaj a legalkalmasabb, mert itt van a legtöbb kézfogással köttetett egyezség és árulás. Persze ott vannak a háborús filmek és az olyan vígjátékok, mint a Cool túra, vagy a Másnaposok trilógia, de ott ez nincs ennyire markánsan előtérbe helyezve.

A precízen feldolgozott történetet a bandavezért feldobó egykori alkalmazottak, barátok szemszögéből látjuk. A Jesse Plemons, Peter Sarsgaard és W. Earl Brown által megformált karakterek nagyon jól tudják, hogy a maffiából nem lehet csak úgy kilépni, ráadásul elég sok van már a számlájukon. Élvezet látni a játékukat, ahogy próbálják magukat a körülmények áldozatának beállítani és James Bulgert bemocskolni, akinek a feje felett végül összecsapnak a hullámok. Így jutunk el oda, hogy bár minden okunk megvan rá, Bulgert mégsem tudjuk gyűlölni, hanem inkább szurkolunk neki. A történet vége még úgyis meglepő, hogy nem Hollywoodban írták, hanem kint az utcán.


