
Pénz beszél, Clooney táncol
És máris azzal kezdem, hogy bocsánatot kérek a címválasztásért. De hogy őszinte legyek, ezt megtehetnék az alkotók is. Az eredeti Money Monster is olyan benyomást kelt, mintha egy szokványos tőzsdefilmet kapnánk, és a magyar Pénzes cápa sem segít a helyzeten. Sőt, tulajdonképpen a plakátok is rémesen félrevezetőek.

Az a legfőbb erőssége, hogy zavarba ejtő gyorsasággal és sorrendben ugrál a műfajok között. És mindezt hihetetlen lazán teszi. Nem köti meg az alkotó a saját kezét azzal, hogy ha már egy kamaradarabba csöppentünk, akkor ott is tart minket. Simán kiviszi a drámát az utcára, majd új helyszínt keres. A feszültség fenntartása mellett pedig marad ideje viccelődni. És valahogy ülnek a poénok. Szinte elszégyelljük magunkat, amikor felnevetünk. Hiszen egy, sőt bizonyos szempontból több ember drámáját látjuk a vásznon, de amikor az érintett emberek is hajlamosak lazítani ezen a feszültségen, és maguk szolgáltatják a humort, akkor megbocsátható a jókedvünk.
Felhozhatnánk negatívumnak, hogy de közben meg milyen egyszerű a sztori: valaki csalt, valaki tönkrement. Sőt nehezményezhetnénk, hogy miért kell olyan unásig használt jelenségeket beledobálni a kondérba, mint az átláthatóság fontossága, a kiszolgáltatott emberek kihasználása, a média hatalma, de végig az az érzése a nézőnek, hogy szándékos a lebutított cselekmény és a közhely-csarnok. Vizsgálgathatnánk az egyes karakterek jellemét, a köztük lévő kapcsolatokat, meg bonyolíthatnánk a történet fordulatait, de egyszerűen nem kell. Az volt a cél, hogy csak a technikára összpontosítsunk. Minden sallangmentesség abban segít, hogy teljes figyelemmel vehessünk részt ebben a néha meglepően drámai játékban.
A túszejtő szerepében látható Jack O’Connell kifejezetten jó választás volt. Szánalmat keltően téblábol a számára ismeretlen közegben, és néha olyan őszintén lepődik meg, mintha nem olvasta volna korábban a forgatókönyvet. George Clooney játéka nem vág a földhöz, de ezt már megszokhattuk tőle. Öregszik, és egyre több mindent old meg rutinból. Jó hollywoodi szakmunkás. Az már csak hab a tortán, hogy a történet, és persze a rendező Jodie Foster nem hagyták Julia Robertset „kibontakozni”. Korrekt volt a játéka. És ez a legjobb, amit az esetek többségében elmondhattunk róla.
Ami igazán üdítő volt, hogy Foster nem akart szerzői filmet csinálni, hiszen már évekkel ezelőtt bemutatkozott rendezőként. Egész egyszerűen összeszedegette a tapasztalatait, a szaktudását és görcsölés nélkül elénk tett egy igazi szórakoztató mozit.


