
Űrmatek
Bár a rabszolgaságot száz éve eltörölték és a NASA-ban az N azt jelenti, hogy Nemzeti, a hatvanas évek Amerikájában nem volt annyira egyértelmű, hogy John Glenn űrhajós röppályáját afro-amerikai nők számolják ki.

Amikor az USA és a Szovjetunió között kitört az űrverseny, mindenkire szükség volt a NASA-nál, aki jól számolt. (Az első számítógépek megjelenéséig már nem sokat kellett várni, a filmben ez is ki van dolgozva.) Ne gondoljunk rögtön nagy dolgokra, a fekete nőket általában jól eldugták valahova, kevesebb pénzért dolgoztak és fehér embert csak akkor láttak, ha a főnökük állt előttük. Katherine (Taraji P. Henson), Dorothy (Octavia Spencer) és Mary (Jamelle Monáe) barátnők, mind jól értenek a matematikához, de más-más terület az erősségük. Az elképesztő munkabírással és elemzőkészséggel megáldott Katherine a maximalista, ugyanakkor minden beosztottját egyformán fontosnak tartó Al Harrison (Kevin Costner) részlegébe kerül, ahol Paul Stafford (Jim Parsons) a vezetőmérnök. A rendkívül jó szervező Dorothy életét Vivian Mitchell (Kirsten Dunst) keseríti meg, aki egyszerűen nem tud mit kezdeni azzal, hogy feketékkel együtt kell dolgoznia, így a Dorothy számára a csoportvezetői beosztás és a vele járó fizetés (és megbecsülés) csak álom marad. Mary a rakétazseni lengyel zsidó, Karl Zielinski (Oleg Krupa) vezetése alatt dolgozik, aki szerint igenis vannak még csodák, amire ő az élő példa.

Korhű jelmezek és díszletek, ügyesen beillesztett archív felvételek, Hollywood élvonalbeli afro-amerikai színésznői hozzák a kötelezőt. Kevin Costner és Kirsten Dunst is emlékezetes alakítást nyújtanak, aki viszont Sheldon Cooper miatt ül csak be a filmre, az valószínűleg csalódni fog, nem jut akkora mozgástérhez. Amit kapunk az egy szép – jó eséllyel a valósághoz képest némileg megszépített – történet egy kevésbé szép korszakból, fontos, de szándékosan elhallgatott emberekről, szórakoztató, élvezetes módon.


