
Oz, a csodák halála

Nem a Maffiózókban voltak először antihősök, akikért rajongtunk, nem a Drótban foglalkoztak először a rendszer hibáival és a korrupcióval és nem a Trónok harca képes egyedül kinyírni a főszereplőit és közben megszámlálhatatlan karaktert mozgatni. Ezt mind az Oz tette meg 1997-től, hat évadon keresztül. A börtönélet legsötétebb sarkait mutatják be, ahol prostit csinálnak az emberből, megalázzák, az arcára szarnak, megerőszakolják, eltörik egyszerre az összes végtagját, elvágják a bokáját, megölik a családját, kivájják a szemét, levágják a karját, hasba szúrják, élve befalazzák és aki megúszná ezeket a „baleseteket”, azokra ott vár az egyik blokkban a halálbüntetés. Ráadásul minden túlzás nélkül mondható, hogy ezek a fizikai brutalitások semmik ahhoz képest, amit a karaktereknek lelkileg kell átélniük. Iszonyatos kordokumentum, a tévézésnek abból az időszakából, ahol abszolút nem volt megszokott drogokat, meztelenséget, homoszexuális aktusokat, nemi erőszakot és ilyen mennyiségű káromkodást alkalmazni.


A karakterrajzok hibátlanok és részletesek, a környezet ingerszegény és a színészi alakítások olyan hitelesek, mint a Drótban (pedig összesen csak két színész ült valóban börtönben a szereplők közül, Pancamo és Poet megformálói.) Ennek a világnak olyan sajátos szabályai vannak, olyan egyéni világrenddel bír, akkora kegyetlenséggel, amit nem lehet megszokni és előbb kinyírják egymást, mint a börtön őket. A megbocsájtás és a bosszú, a remény és a keserűség olyan gyorsan váltakoznak, hogy az szinte követhetetlen és még a nézőt is megborítja érzelmileg. 
Minden évadban, akár több szálon és éven átívelve, kapunk történeteket, lesz itt lázadás, drogbiznisz, amit benn csak cicinek hívnak és igazi love-story is. Egyeseknek olyan összetett sztorija van, hogy nehéz követni ki mit érdemel, ki szenvedett többet és kit hibáztathatnak a karakterek: önmagukat vagy a másikat. A kérdés végig az lesz, hogy ezek az emberek vajon megváltozhatnak e és képesek e rá, hogy a társadalom hasznos tagjai legyenek, vagy egyáltalán: lehet e bárki jobb.
Az intróban láthatjuk, ahogy valakinek épp egy OZ feliratú tetoválást varrnak a karjára. Az konkrétan a készítő, Tom Fontana, felkarja és ahogy az a klasszikus sorozatokkal lenni szokott, az OZ-t a maga idejében nem értékelték, mostanra viszont már kult. Fontana tehát jól döntött, hogy magárra tetováltatta a sorozat címét, mert nem csak úttörő volt, de azóta sem írt senki ilyen menő sztorit. Oz egy olyan pokol, ahol a Sátán is kispadon ülne és egy olyan menny, ahol minden angyal ruhája véres.


