
Őszintén elveszni a nosztalgiában
Cuarón annyiféle és fajta módon foglalkozott már saját életének megfejtésével, hogy a műfaji sokszínűsége méltán teszi őt az egyik legprecízebb rendezővé. Öt éve a Gravitáció hihetetlen látványvilágába szorított be minket, majd a Believe című sorozat készítőjeként is megmutatta művészi vénáját, azonban a Roma nevezhető mégis legszemélyesebb művének, ahol nem csak rendezte, de írta, fényképezte és vágta is a filmjét. Ez az intim közelség pedig végig jelen van.
A Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlán-díjas elbeszélése inkább hasonlítható egy leíró jellegű irodalmi regényhez, mint egy filmhez. Teljes elidegenedéssel kezeli filmje szereplőt, csupán pásztáz, pont emiatt érezhetjük azt, hogy mi csak ülünk a szobában, az utcán vagy a kórházban és csak nézzük, hogy mi zajlik körülöttünk. A megfigyelő kameraszem is ezt sugallja, mivel a legtöbb jelenetet egy svenkkel kíséri végig, kerülve a szuperközeliket. Ez a technika és maga az elbeszélés pont emiatt a kettősség miatt teszi a filmet roppant megosztóvá: a történet és a közeg, amiben regél, mind a rendező gyermekkorának realitása, azonban az ábrázolásmód olyannyira távolságtartó, mintha csak egy dokumentumfilmet igyekezne forgatni a részvevők megzavarása nélkül. Érdekessége, hogy nem mozikban, hanem a Netflix hozta el nekünk ezt a filmet és talán most tapasztalhatjuk meg leginkább ezeknek a streaming szolgáltatásoknak a legnagyobb előnyét: annyi apró utalást, rejtett háttérben zajló eseményt tartalmaz a film, hogy érdemes többször újranézni, ha érzünk magunkban annyi lelkesedést, hogy megfejtsük ezeket a kis jeleket.

A fordulatos elbeszélés és a filmszerűség helyett a váratlan meghökkentés az egyik legorganikusabb szervezőelem a filmben. Egy váratlan meztelen test vagy szülési jelenet és hihetetlenül élethű baba, mind-mind kizökkentenek minket az élet lassan folydogáló patakjának medréből és olyan hétköznapi kegyetlenségekkel szembesít minket, amit nap, mint nap megtapasztalunk, de a képernyőn szinte képtelenek vagyunk indulatok nélkül befogadni őket.
A hitelesség kedvéért egyébként a szülésnél valódi orvosok játsszák a szerepet, így nem meglepő a realitást és a precizitás, de ez a rendezőtől ahogy említettem, nem szokatlan. Azonban mindenféle elfogultság nélkül sajnos mégsem lett egy kiemelkedő alkotás, valószínűleg a visszafogottsága miatt vagy a lassú gondolatmenet miatt, ami saját elméjébe kalauzol el minket. Európai filmes rendezőknél már láttunk rengeteg hasonló jellegű filmet, gondoljunk csak az Antonioni vagy a Jirí Menzel filmekre. Érthető az indíttatás, amiért ez a film elkészült, remek ötlet volt nem hivatásos színészeket felkérni a szerepre, hiszen, ha úgy vesszük, ez nem is egy filmnek készült, hanem egy megelevenedett emlékalbumnak. Itt helyett tudott kapni a társadalmi hierarchia, az aktuális politikai viszályok, a személyes tragédia és egy látványban igen beszédes városkép is, ahol kendőzetlenül megjelenik a szegénység minden egyes fokozata, a kutyák szimbolikus mivolta és a legkisebb dolgokból fakadó hatalmas örömök, mégis ez a távolságtartás nem vonzott be teljesen, pedig nagyon szerettem volna átélni mindazt, amit Cuarón is átélt érzelmileg. Ettől függetlenül az egyik legszebb unalmas film, amit mostanában láttam.



