
Úton az Oscar felé
Akármilyen polkorrektségi versenyt megnyerne ez az egyébként kicsit sem didaktikusan nevelő szándékú alkotás, amit az a Peter Farrelly rendezett, aki testvérével, Bobby-val megadták nekünk A nagyon nagy Ő-t, a Dumb és Dumbert vagy az Én és Én meg az Irént. Ezek mindegyike egy eszeveszett nagy baromság, azonban ezt a filmet elsősorban a nagyon jó forgatókönyv és a könnyed humor viszi el a hátán.
A történetet a filmben szereplő Tony Vallelonga fia, Nick írta meg, mivel egy igaz történetről van szó. 1962-ben Dr. Don Shirley, feketebőrű zongoravirtuóz útnak indul triójával, hogy amerika legsznobabb burzsujainak adjon klasszikus zenei koncertet, melyhez a begyepesedett és temperamentumos olasz-amerikai Tony-t kérte fel, hogy legyen a sofőrje. Azonban a korszakot ismerve az országban egyre délebbre menve láthatjuk, hogy nem csupán egy sofőr, hanem egy testőrre is szüksége van Shirley-nek, akivel kapcsolata az idő és az út előrehaladtával fokozatosan megváltozik.



A rasszizmus élítélését hangsúlyozó és a nagyon erős társadalmi reflexiók miatt a píszi kategóriába tartozik a mű, azonban nem erőltetett módon, nincsenek manipulatív és direkt pillanatok, annak ellenére, hogy sokszor a határán mozog, de olyan szépen fel van építve a cselekmény, hogy erre egy pillanatig se gondolunk. A két színész pedig, ha végig egy kocsiban ült volna és csak a beszélgetésüket kellett volna hallgatni több, mint két órán keresztül, akkor is nagyon elégedettek lennénk.


