
Mitől jó egy életrajzi film? Ha kiragad néhány évet, vagy akár egyetlen fontos momentumot a bemutatni kívánt személy életéből, és ezen keresztül ábrázolja a személyiségét? Vagy, ha végigveszi a teljes életutat, és fokozatosan árnyalja a főhőst? Nehéz kérdés. Egon Schiele, osztrák festőművész mindössze huszonnyolc évet élt, igaz, azt elég intenzíven. Lenne mit mesélni róla.
Schiele (1890-1918) a XX. század kiemelkedő figuratív alkotója. Expresszív festményei nyers szexualitástól átitatottak, színvilága, vonalvezetése, teremtőereje teszik egyedi alkotóvá. Már tizenkilenc évesen olyanokkal állított ki, mint Gauguin, Van Gogh, Munch és Kokoschka. Kortársai, köztük Klimt, elismerően nyilatkoztak róla. Az államhatalom azonban nem ölelte a keblére. Pornográfia terjesztése miatt börtönbe zárták, egyik képét a bíróságon a szeme láttára megsemmisítették. Ő azonban képtelen volt megtagadni önmagát – persze, nem is akarta –, szabadulását követően sem változtatott életmódján és festői stílusán. Rövid pályafutása ellenére több száz képet hagyott az utókorra. Szinte folyamatosan alkotott, minden mást alárendelt e tevékenységnek.
Az alkotás a festő utolsó óráinak megidézésével kezdődik: tágas, szépen berendezett, mégis nyomasztó hangulatú lakást láthatunk. Mindent átjár az elmúlás érzete, csakúgy, mint Schiele (Noah Saavedra) képein. Fullasztó miliő, rémisztő arc. Ám aztán visszaugrunk néhány évet, és csakhamar szertefoszlik a varázs. Megismerjük a pályáján induló művészt és első múzsáját, a húgát, Gertit (Maresi Riegner). Bensőséges viszonyuk máris zavarba ejthetne bennünket, ám ez a szál sajnos nincs kibontva. A forgatókönyvíró páros, Dieter Berner és Hilde Berger – vagy producereik – nem vállalták a kockázatot, hogy a film magasabb besorolást kapjon a tizenkettes karikánál, és ez rányomja bélyegét az egész alkotásra.
Az alkotást nem mentik meg a feledésbe veszéstől a máskülönben eszköztelenül játszó színészek sem. Noah Saavedra-val és Schiele aktmodell szerelmét, Wally Neuzilt alakító Valerie Pachnerrel az élen mind jól teljesítenek. (A két színész több díjban is részesült német és osztrák filmfesztiválokon.) Remekül működik köztük a kémia, a film legemlékezetesebb jelenete a szakításuk. Emellett két momentumot emelnék még ki: az egyik, amikor Schiele a húgával veszekszik az erdőben, a másik, amikor a festő egy korábbi modelljével, a szépséges Moával (Larissa Breidbach) és barátaikkal táncol önfeledten egy vidéki házban, és képzeletében váratlanul megjelenik rég elhunyt édesapja. Érzésem szerint az ilyen pillanatokból kellett volna több, hogy megtudjuk, mi lakozhatott a művész lelke mélyén, milyen démonokkal viaskodott, milyen fájdalmak és kísértések gyűrték maguk alá.
A film képei szépen megkomponáltak, ám azt, hogy a festő hogyan, milyennek látta az őt körülvevő világot, ezek sem tükrözik igazán, mint ahogy a professzionálisan kivitelezett díszletek és jelmezek is csupán háttérül szolgálnak, és inkább a korszakot ábrázolják, semmint Schiele egyedi látásmódját. Márpedig egy életrajzi filmtől ezt (is) várnánk. Talán érdemes lett volna kettős megoldást alkalmazni az alkotóknak, amelyben megmutatják a valóságot, vagyis azt, amiben Schiele élt, és képei világát, azt az alternatív valóságot, amit fejben alkotott, és vászonra vitt. Egyes képei felvillannak ugyan néhány pillanatra, de ez inkább csak a hiányérzetünket fokozza.
A film számos díja ellenére úgy érzem, Berner enciklopédiát mond fel, minden szenvedély és átélés nélkül. A cselekmény, és vele együtt a múló évek túl gyorsan pörögnek, Schiele életéből csupán felsorolásszerű epizódokat kapunk. A gyerekkoráról sajnos szinte semmit nem tudunk meg. Nincs semmi kibontva, egyetlen jellem sincs elmélyítve. Az alkotás ugyan nem fullad unalomba, de katarzist sem okoz. Kinyitva egy Schiele-albumot, vagy végignézve képeit a neten, talán többet megtudunk róla, mint Berner filmjéből. Mindazonáltal nem mondanám rossz filmnek, csak épp nem okoz maradandó élményt. A kérdésre tehát, hogy egyetlen fontos momentum kiemelésével kell-e bemutatni egy ember személyiségét, vagy a teljes életútja körüljárásával, a válasz, hogy nem ez a lényeg. Sokkal inkább az, hogy izgalmas, feszes ritmusú alkotás szülessen.


