
Se veled, se nélküled
2018-ban az íreknél az év könyvsikere Sally Rooney: Normális emberek című regénye volt. Sokan azonnal korszakos műnek, egy generációt meghatározó történetnek kiáltották ki, amivel, mint minden ilyen típusú általánosító mondattal, természetesen lehet vitatkozni. Ha nem is beszélünk róla szuperlatívuszokban, azt kétségkívül el kell ismerni, hogy szép és igaznak ható mese két érzékeny emberről, ami kellően érdekes ahhoz, hogy egy ültő helyünkben elolvassuk (saját tapasztalat). Ebből készítettek az írónővel karöltve egy sorozatot, a könyvhöz abszolút méltó feldolgozást.



Ebből is érezhető nem a fordulatos cselekményre épít ez a lassú folyású sorozat, többnyire emberek beszélgetnek, buliznak, beszélgetnek, hibáznak, beszélgetnek, szeretkeznek, beszélgetnek stb. Ezt viszont olyan jó nézni, a történet egyenletes sodrása annyira meg tudja fogni a nézőt, hogy nem is bánjuk a világméretű események hiányát. Mert ez a fontos: hiába botladozik folyamatosan ez a két introvertált idióta, olyan aranyosak és valódiak tudnak lenni, kellemes figyelni kapcsolatuk fejlődését. Mindehhez persze elengedhetetlen, hogy végtelenül profi legyen a két főszereplő fiatal, és Daisy Edgar-Jones és Paul Mescal gyakorlatilag tényleg elviszik a hátukon a sorozatot. Ha nem lennének ennyire természetesen őszinték, feleennyire sem lenne ilyen élvezetes a Normális emberek. A többiek, sok ír színész, remek ír akcentussal asszisztál ehhez a fejlődéstörténethez, de kiemelkedőt vagy felejthetetlent egyikük sem tesz hozzá.
A Normális emberek egy szomorú, de szép történet arról, milyen komoly küzdelem manapság tisztességes, teljes értékű felnőtté válni, pláne úgy, ha az ember komoly hátrányból indul. Romantikára éhezőknek erősen ajánlott.


