Fejlesztő: Bloober Team, Anshar Studios; Kiadó Bloober Team; Platform: PC, PS5, Xbox Series X|S
Vérfagyasztó cyberpunk sci-fi/horrort készített a Bloober Team, ráadásul főszereplőnek sikerült leszerződtetniük a néhai Rutger Hauert, ki hangjának kölcsönzésével rendkívül hitelesen hozza karakterét.
Az >observer_ eredetileg 2017-ben jelent meg PC-re és előző generációs konzolokra, azonban a Bloober Team (Layers of Fear, The Medium) érdemesnek látta a PlayStation 5 és az Xbox Series X|S megjelenésének apropóján újra piacra dobni a rajongók és a kritikusok által méltán elismert játékot. A System Redux alcímen elnevezett bővített változat továbbra is az Unreal Engine 4 grafikus motorjával robog, viszont a kornak megfelelően rendesen felturbózták azt, s összehasonlításképpen mindezt az alábbi videón szemügyre is lehet venni:
Történet szempontjából a lengyel fejlesztők az alapokhoz nem nyúltak hozzá. A 2084-ben játszódó utópisztikus, sötét cyberpunk sci-fi/horrorban a lakosság megfigyelését és irányítását szolgáló Daniel Łazarski (Rutger Hauer) bőrébe bajúhatunk. A detektív egy rejtélyes, ám brutális gyilkosság és az elidegenedett fia kapcsán nyomozást indít egy krakkói bérházban, ahol kiderül, hogy az ötödik Lengyel Köztársaságot irányító Chiron nevű szupervállalat keze vastagon benne van kábítószerterjesztésben és az emberéletek manipulálásában.
Az események persze csak dióhéjban ilyen egyszerűek, ugyanis számos váratlan, amolyan állejtős fordulat vár ránk. Az alkotók elmondása szerint az extra változat esetében az eredetihez képest mintegy 20%-kal tovább tart a borzongás, így – a grafikai ráncfelvarrás mellett – a sztori is kerekebb lett. Bár a sok már-már David Lynch szintű, kissé őrült villanást azért néha lehetett volna valamelyest hanyagolni, mindazonáltal minden elismerést megérdemelnek az effektusokért felelős munkatársak. A Bloober Team szemlátomást nagyon szereti a sci-fi és a horror műfajt (főleg, hogy önéletrajzuk alapján erre szakosodtak), így számos ismertnek mondható (filmes) helyszín köszön vissza többek közt a Különvéleményből, a Nyolcadik utas: a Halálból, A körből vagy éppen a Szárnyas fejvadászból. A hang és képi hatások mellett zeneileg szintén fantasztikus az Observer hangulata.
Az Observer: System Redux FPS nézetű kaland- és nem akciójáték, csakhogy itt nem lopakodás a célunk, mint az Alien: Isolationben, hanem a keresgélés és a felderítés. Címszereplőnk agyi implantátummal rendelkezik, melyet bármikor használhatunk. Az éjjellátás mellett olyan nyomozást segítő képességeket vethetünk be, mint például az elektromágneses látás, aminek következtében a tárgyak és bizonyítékok válnak könnyebben észlelhetővé, valamint a bio látás, mellyel a szerves anyagokat analizálhatunk. Mindhárom funkció fontos kelléke a történéseknek, ugyanakkor fölöslegesnek tartottam, hogy főként a játék kezdeti idején a drogfüggő Łazarski – látási implantátuma – gyakorta összeomlik. Az addikciók végtelen számú pirulákkal elmulaszthatók, így több értelme lett volna szenvedélybetegségét beleintegrálni a konkrét cselekménybe. Fegyverünk nincs és meghalni is csak akkor tudunk, ha flashback jelenetek során összeakaszkodunk a „szörnnyel”.
Dermesztő, vérfagyasztó játékot készített a Bloober Team, ami más hasonló műfajú produktumról ritkán mondható el. Javallott a késő esti/éjszakai órákban nyomozgatni, lehetőleg minél csendesebb környezetben, s a hátborzongató hatás nem marad el.