
Álom és valóság határán
Federico Fellini azon ritka szerzői filmesek táborát erősítette, akik bámulatos könnyedséggel tudtak mesélni az emberi lélek rejtelmeiről. A centenáriumra készített doku ugyan túlságosan ezoterikusra sikerült, mégis új megközelítésből mutatja be a rendezőlegenda elméjének világát, érzéseit, valamint emberi és spirituális kapcsolatait.


Továbbá megtudhatjuk, kik indították el őt az önmegismerés útján. Ernst Bernhard először megismertette vele a jungi filozófiát, míg Gustavo Rol felfedte előtte a spiritualizmus titkait. Ezek az ismeretségek – mint ahogy azt pályája igazolja – meghatározták későbbi műveit. Művészetében alapvető a zene szerepe is, ezért kifejezetten izgalmas volt Fellini vallomását hallgatni Nino Rotáról, aki közel félszázados karrierje során állandó komponistájává és közeli barátjává vált. Elmondása szerint a zeneszerző nem csak dallamokba ültette alkotásainak hangulatát, hanem életre is keltette azokat, amiért nagyon megbecsülte őt. A zene számára felfoghatatlan erő volt, amit – Fellini csodálatára – Rota mégis megértett valahogy.
Anselma Dell’Olio rendezése egy átlagosan elkészített portréfilm, ami azért tartogat magában újdonságokat, de játékidejének nagy részét furcsa kuruzslók és hihetetlen történetek ismertetésével tölti. Ez a doku azonban a tagadhatatlan hibái ellenére is értékes, hiszen az eddig soha nem látott felvételek és a projektben résztvevők őszinte kinyilatkoztatásai révén betekintést nyerhetünk egy olyan kivételes művész koponyájába, akinek gondolatai mindig az álmok és a valóság határmezsgyéjén mozogtak. A mozi másik varázsa, hogy a megtekintését követően a néző óhatatlanul kedvet kap a rendezőzseni életművének átfogóbb megismeréséhez – én legalábbis így éreztem. Végső soron pedig emlékeztet bennünket, hogy olyan egyéniségekből, akik személyes látásmódjukkal forradalmasították a szerzői filmet, csak kevés születik egy-egy emberöltő alatt.


