
Stanley Kubrick, az ember
Stanley Kubrick az a filmrendező, aki nemcsak kereste a tökéletességet, hanem igen közel is került hozzá. Ez a tehetsége és a zsenialitása mellett annak is köszönhető volt, hogy személyiségét és munkamódszerét rendkívüli elhivatottság, kompromisszum nélküliség és perfekcionizmus jellemezte. De vajon hogyan hatott mindez azokra, akik nap, mint nap vele dolgoztak? Erre a kérdésre is választ ad Alex Infascelli dokumentumfilmje, amely az ikonikus rendező sofőrje és egyben életre szóló barátja, Emilio D’Alessandro szemüvegén keresztül tárja fel, milyen főnök és barát, milyen ember volt Stanley Kubrick.

Emilio D’Alessandro 18 éves korában döntötte el, hogy külföldön próbál szerencsét. Vonatra szállt, és Londonban kötött ki, ahol hamar családot alapított. Eleinte sorra váltogatta a munkahelyeket, majd egy autószervizben kezdett dolgozni, amely a legendás Formula 1 pálya mellett volt. Egy napon kipróbálta az egyik versenyautót, gyorsasága pedig mindenkit lenyűgözött. Így lett Formula 1-es pilóta, a versenyzésből azonban nem tudta eltartani a családját, ezért hát munkát vállalt egy taxitársaságnál. Az álma viszont továbbra is a versenyzés maradt, egészen addig, míg Stanley Kubrick sofőrjeként – és mindeneseként – rá nem jött, hogy képtelen lesz rá időt szakítani.

És ebből következik az Emilio és Stanley másik nagy erénye, vagyis az, hogy nemcsak a legenda és az árnyékában álló kisember (munka)kapcsolatát mutatja be, hanem azt is, milyennek ismerte meg a filmtörténet egyik legnagyobb alakját az a hétköznapi férfi, aki hosszú ideig egyetlen Kubrick-filmet sem nézett meg – mondván, hogy túl hosszúak –, de aki a legjobb és a legrosszabb pillanatokban is ott volt Stanley Kubrick mellett.

„Emilio! Kérlek, szerezz be tíz különböző felvágottat és kolbászt a Waitrose-ból! Ne előre csomagoltat, és ne pulykát, csirkét, marhasültet vagy sonkát. (…) Emilio! Április 6-án, húsvét hétfőn van Anya lányom 21. szülinapja. Rendelj egy tortát a legjobb cukrászdából! Beszéljük meg, melyikből!” Ilyen és ezekhez hasonló, kézzel írt és gépelt üzenetek sorjáznak a filmben és adnak igen pontos képet arról, milyen lehetett Stanley Kubricknak dolgozni. És szerencsére nemcsak azt tudjuk meg – megint –, hogy rendkívüli elmélyültséggel, odafigyeléssel és odaadással alkotott, hanem azt is, hogy például az otthona környékén kóborló összes állatot befogadta, s olyannyira ragaszkodott azokhoz az emberekhez, akiket közel engedett magához, hogy Emiliótól, miután felmondott és visszaköltözött Olaszországba, még azt is megkérdezte, nem szerelne-e be egy telefont a traktorjába is, hogy bármikor elérhesse és beszélhessenek…
Az Emilio és Stanley nem egy bravúros mutatvány. Csak röpke hatvan perc, amelynek nagy részében a garázsában ücsörgő, az izgalomtól kissé remegő hangú Emilio beszél a kamerába, néha pedig felvillan néhány üzenet, kép és filmkép, mégis, valahogy nem kell ennél több. Mert így is megnyílik előttünk az út ahhoz a nagy művészhez, aki vonakodott a nyilvánosságtól és az interjúktól, s akiről talán nem is tudjuk igazán, milyen ember volt. Azt nem mondom, hogy ez a dokumentumfilm betömi a hiátust, de azt igen, hogy nem hagy maga után kellemetlen hiányérzetet, csak néhány kérdést és melegséget. Egyrészt azért, mert Emilio igazán magával ragadó, kedves figura, másrészt pedig azért, mert mélységes szeretettel és őszinteséggel mesél Stanley Kubrickról, aki főnökként sokszor próbára tette, minden idejét és erejét magának követelte, barátként viszont olyannyira fontossá és pótolhatatlanná vált számára, hogy ma, annyi évvel a halála után is azt mondja: „Ahányszor megszólal a telefon, még most is azt hiszem, hogy talán ő hív.”


