Dinner in America, rendező: Adam Rehmeier, szereplők: Kyle Gallner, Emily Skeggs, Mary Anderson, Pat Healy, Brian Andrus, Griffin Gluck, Shelby Alayne Antel, Lea Thompson, amerikai zenés vígjáték, filmdráma, 115 perc, 2020 (15)
Modern és édes Bonnie és Clyde, punkkal körítve
A streaming-kínálatot böngészve igazán könnyű átsiklani az olyan filmek felett, mint az Amerikai vacsora, ám ezt a Ben Stiller produceri közreműködésével készült nerd romkomot egész egyszerűen bűn kihagyni. Az igaz ugyan, hogy magasról tesz a politikai korrektségre és sokszor kifejezetten beteg, de végtelenül szeretnivaló és szórakoztató. És félelmetesen vicces.


Egyébként tényleg az. A fókuszban egy fiatal pár egymásra találása áll, a nagy, eredeti és szeretnivalóan merész ötlet viszont az, hogy ez a pár meglehetősen furcsa. Hiszen adott egy magányos farkas-szerű, öntörvényű punk figura, aki mindenféle szabályra meg úgy általában mindenre és mindenkire magasról tesz, s egy, a suliban halálra szekált, magának való, a saját világában létező furcsa lány, aki nem tudja, mit jelent az, hogy sunázni, de önkívületi állapotban táncol a szobájában a kedvenc punkzenekara zenéjére és lefotózza magát maszturbálás közben, hogy aztán a képet elküldhesse a frontembernek. A frontembernek, akinek az arcát még sosem látta, mivel a koncerteken símaszkot visel – és akiről igen könnyen kiderülhet, hogy nem is olyan elérhetetlen, mint hitte…
De a két főszereplőnek köszönhető az is, hogy gond nélkül elfogadjuk, hogy a forgatókönyv minden, csak nem politikailag korrekt – sőt, olykor például erősen homofób –, ahogyan az is, hogy cseppet sem giccses az üzenet: mindenki megtalálja az igazit.
Azt viszont vétek lenne elhallgatni, hogy hiába idézi az Amerikai vacsora erősen John Hughes tinifilmjeit, Adam Rehmeier nagyon egyedi módon mesél, s nem közhelyes, hanem szellemes, egyenes és tényleg hihetetlenül merész. Az első képkockákkal rögtön undort kelt a nézőjében, hogy aztán jelenetről jelenetre döntse le azt a falat, amelyet a fokozatosság megteremtése érdekében saját maga emelt, s amelynek romjain átlépve igazán átérezzük, mi minden bújik meg a középosztály családi vacsorái mögött. Persze, e fal leomlásában igen nagy szerepe van a fergeteges zenének és az ahhoz tökéletesen illeszkedő vágásoknak, valamint a sivár környezetbe életet csempésző képi világnak, de ami a legfontosabb: a két főszereplőnek, akiknek még akkor is szurkolunk, amikor megy a stáblista.


