“Egy kis nyomorúságot akarnak látni, hogy jobban érezzék magukat. Joguk van hozzá!”
A lovakat lelövik, ugye? kétségkívül az egyik legnyomasztóbb film, amit valaha láttunk. Bár azóta számos kiváló, a szórakoztatóipar rosszabbik énjét bemutató alkotás készült (Hálózat, Menekülő ember, Éhezők viadala), de ennél hangsúlyosabban csak kevésnek sikerült visszaadni a valóságshow-k álságos, kiábrándító, talmi világának hangulatát. Nagyon erős dráma, tűpontos társadalmi korrajz, ráadásul annyira mai, hogy aktualitása több mint ötven év után sem kopott.
Horace McCoy 1935-ös regényének megfilmesítési jogait először Norman Lloyd vásárolta meg. A terv az volt, hogy Charlie Chaplin rendezi majd, a főbb szerepekre pedig Marilyn Monroe-t és Chaplin fiát, Sydney-t kérték volna fel. Ez azonban Chaplin európai emigrációja miatt sajnos meghiúsult. Míg egy időben Francois Truffaut is eljátszott a regény megfilmesítésének gondolatával, Bob Fosse visszautasította annak lehetőségét is. Az alapművet (amely megjelenésekor csekély példányszámban fogyott csak), végül Sydney Pollack a tőle megszokott precizitással dolgozta fel, nagyon az arcunkba tolva mutatta meg, milyen az, amikor a közönség a nyomorúságnak tapsol.
A regény alapötletét az író személyes élményei ihlették. Mivel McCoy táncmaratonokon is dolgozott, így tanúja lehetett annak, hová züllesztette az embert a ’30-as évek Amerikájának illúzióvesztett, kétségbeesett, pénzgerincű világa.A helyszín a festői Santa Monica egy kikötői mólójának bálterme. Itt rendezik meg a táncmaratont, amelynek fődíja 1500 dollár. A résztvevők a verseny ideje alatt teljes ellátásban részesülnek (étel, ital, szállás, tisztálkodási lehetőség, orvosi vizsgálatok). Mindezekért cserébe csak annyi a dolguk, hogy táncoljanak, szórakoztassanak. De tudjuk, hogy ami ingyen van, az a legdrágább. A történet a nagy gazdasági világválság idején játszódik, 1500 dollár akkoriban maga volt a Jackpot, ami kiutat jelentett a szegénységből. Nem jól öltözött, a közízlésnek legyártott celebeket látunk, a résztvevők közt állás nélküli statiszta, bukott színésznő, várandós kismama, idős tengerész, feltörekvő filmrendező. Ezek az elszegényedett, kiégett és kisiklott életek küzdenek a “hírnévért és jólétért”.
A feszültséget pont ezek az időnként beiktatott “derby”-k adják, amit még nézni is fájdalmas. A kétóránként felharsanó 10 perces szünetet jelző kürt hangjától a néző is görcsbe rándul, a játékvezető “Hurrá! Hurrá!” felkiáltásai pedig tényleg gyomorforgatóak. Az egész olyan, mint egy húsdaráló, amelyből kiesni jobb, mint végigjátszani.
A tánctermet a manipulálható nézők a szervezőkkel karöltve teszik küzdőtérré. Fogadhatnak is a versenyzőkre, szponzorálhatják is őket, de a táncosok kis magánszámokkal magukat is népszerűsíthetik, hogy aztán a földön csúszva szedegessék a tehetségükért dobott aprót. Ahogy a fényesre csiszolt táncparketten, andalító zenére az egymáson alvó, vagy a “derby”-n egymást vonszoló párokat nézzük, mintha egy legális kínzásnak lennénk szemtanúi.
” Koszosak, kialvatlanok, tántorognak. Nem elég ez?”
“Táncoljatok csak, gyerekek, mintha mi sem történt volna.”- ebben benne is van a kenyeret és cirkuszt a népnek örök érvényű mondanivalója.
A filmet kilenc Oscar-díjra jelölték: a legjobb rendező (Sydney Pollack), a legjobb női főszereplő (Jane Fonda), a legjobb férfi mellékszereplő (Gig Young), a legjobb női mellékszereplő (Susannah York), a legjobb adaptált forgatókönyv, a legjobb vágás, a legjobb eredeti filmzene, a legjobb látványtervezés, a legjobb jelmeztervezés, de csak a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában győzött, a mai napig tartva ezzel “a legtöbb Oscar-díjra jelölt film a legjobb film jelölése nélkül” státuszát (A legjobb film díját az Éjféli cowboy kapta).
A lovakat lelövik, ugye? egy ijesztően sötét vízió az emberi méltóság lealjasításáról, s az ezzel sáfárkodó és ebből profitáló média mindent a nézettségért elvet követő íratlan szabályairól. Máig a filmtörténet egyik legfajsúlyosabb, az illúziókat minimumra redukáló drámája. Ami pedig a címét illeti, nem lehetne spoiler nélkül megmagyarázni, ez amúgy is kötelező darab és azt senki sem szereti, ha lelövik a csattanót, ugye?
Az előző kötelező darab: