
New York, New York…
New York a filmiparban nemcsak Woody Allen visszatérő múzsája, Martin Scorsese-t is képes időről időre megihletni. A holtak útja a rendezőzseni ezredforduló előtti utolsó filmje, egyben az egyik legkarcosabb munkája is. Nagyon messze visz Manhattan gigantikus felhőkarcolóitól, a Central Parktól, a Broadway-tól vagy a Soho bohém művésznegyedétől. Míg a város zsibbadtan unatkozó értelmiségijeit rendszerint Woody Allen szállítja nekünk, Scorsese New York aljas utcáinak pocsolyarétegéig ereszkedve nyomasztóbbnál nyomasztóbb patkánylyukakba, világítás nélküli lépcsőházakba, drogosok, bűnözők és hajléktalanok közt bolyongva a metropolisz rosszabbik felének társadalmi tablóját tolja az arcunkba. 
A holtak útja több szempontból is kilóg Scorsese eddigi életművéből, nem mellesleg indokolatlanul került zárójelbe a Mester filmográfiájában. A főszerepet ezúttal Nicolas Cage kapta, s ez a korábban De Niróhoz, később DiCaprióhoz szokott közönség számára talán idegen volt. A Holtak útja a ‘90-es évek egyetlen olyan Scorsese filmje, amely nem kapott Oscar jelölést, valamint ez a rendező második olyan munkája, ahol minden fő- és mellékszereplővel először dolgozott együtt (a Lidérces órák volt az első). Van, amin azonban nem változtatott, már a nyitójelenetben Van Morrison kiváló muzsikája vegyül a szirénázó mentő hangjával. Erős kezdés után még ütősebb zenei aláfestésekkel kombinálva már ez is elég, hogy beszippantsa a nézőt. Mondjuk Scorsese kifinomult muzikális ízléséért mindig hálásak vagyunk.
Frank (Nicolas Cage) egy főleg az éjszakai műszakban dolgozó New York-i mentős, így a keményebb esetek nála landolnak. Csupa problémás beteg: drogosok, hajléktalanok, szabadlábon lévő őrültek, bekattant alakok, csak ritkán akad egy-egy “normális” eset az éjszakás műszak végtelennek tűnő poklában. Ráadásul egy ideje senkit sem sikerült megmentenie, s ezek a holtak lázálmokban, sötét víziókban üldözik őt nemcsak éjjel, már nappal is. Lelkiismeretfurdalás gyötri minden elvesztett élet miatt, különösen egy bizonyos eset nyomasztja. De hát nem lehet mindig, mindenkit megmenteni. 
A film nagy részét zömmel mentőautókban, valóban legtöbbször éjszaka forgatták, alig két hónap alatt. A fokozott realitás elérése érdekében csak a legszükségesebb esetekben használták a természetes nappali fényt. Scorsese és Nicolas Cage mellett Paul Schrader forgatókönyvíró is beült a valódi mentősök mellé, hogy megtapasztalja, mit is kell átélniük egy éjszakai ügyelet során. Már az első ilyen alkalom is húzós volt, egy hajléktalan férfihez riasztották őket, akit kettévágott egy metrószerelvény.
Az eredeti mű írója, Joe Connelly technikai tanácsaival segítette a stáb munkáját. Connelly korábban mentősként dolgozott New Yorkban, ezért Scorsese ragaszkodott hozzá, hogy beleszólása lehessen a forgatókönyvbe. Jutalmul kapott is egy cameo szerepet (a sürgősségi váróban egy katatón beteget alakít). A cameót Scorsese sem hagyhatta ki, bár ezúttal csak a hangját hallatja, mint rádiós diszpécser.
Robert Richardson operatőri munkájának hála, hektikus kézikamerás felvételekkel, a szirénázó mentő fényeivel játszva, a pár másodpercenkénti vágásokkal, a hallucinogén képekkel és furcsa paranoiás víziókkal sikerül közelebb kerülnünk ahhoz az ámokfutáshoz, amit Frank és kollégai nap nap után átélnek.
A holtak útja egy nagyon eredeti és szerethető film, tele szarkazmussal, zavarbaejtően szókimondó dialógusokkal, társadalomkritikával, fekete humorral, mesterien megírt forgatókönyvvel és súlyos képekkel. Akit eddig elkerült, mindenképp pótolja, mert tényleg briliáns, nagyon méltatlanul mellőzött, kötelező Scorsese darab.
Az előző kötelező darab:


