Fejlesztő: Gungrounds, Croteam; Kiadó: Devolver Digital; Platform: PC
Hosszú ideig tartott, de a Serious Sam: Tormental végre kibújt a korai hozzáférés fázisa alól, így hát megnéztük, hogyan sikeredett a címszereplő legújabb akciókalandja.
Alig, hogy idén februárban megjelent a Siberian Mayhem című Serious Sam epizód, máris üdvözölhetjük az akció franchise következő fejezetét (pontosabban spinoff-ját), mely a Tormental alcímet viselni. A Croteam az előző megjelenéséhez hasonlóan újfent csak részben felelőse a fejlesztésének, ugyanis jelen tesztalanyunk fő alkotója a veterán gamerekből kollaborált Gungrounds nevű aprócska indie csapat: mechanikája és látványvilága alapján Sam Stone legújabb kiruccanása leginkább a Spitfire c. felülnézetes rogue-lite akciójátékukhoz hasonlítható. Ám nem ez a főszereplő debütáló részvéte az FPS világán kívül. A bő 21 éve útjának indult sorozat történelme során átél(het)tünk már közel azonos szintű (műfajú) agymenéseket, hisz az emlékezetesebbek közül valamelyest a Serious Sam: Tormentalra hajaz például a Bogus Detour, vagy a platformer Double D XXL, de a The Random Encounter révén az RPG műfajába is belekóstolhattunk már kedvenc egoista hősünkkel.
A Serious Sam: Tormental fejlesztése 2019 áprilisára datálódik vissza, közel féléves csúszást követően ekkortájt bukkant fel először az Early Access égisze alatt a legfelkapottabb PC-s videójáték terjesztő alkalmazás virtuális polcain. Története szerint Egyiptomban, egy elhagyatott templom mélyén járunk, aminek legsötétebb bugyraiban egy átokkal sújtott relikvia lelhető fel. Amennyiben e tárgyat sikerülne megkaparintania, Sam végérvényesen leszámolhatna az emberiséget terrorizáló Mental nevű szörnnyel és vérszomjas hordáival.
Az események középpontjában álló karakterünkkel fölső kameranézetből operálhatunk, legalábbis akkor, ha van merszünk újra és újra nekiveselkedni a sablonos, de egészen szórakoztató lövöldözős játéknak. Ellenségeinkből összesen több, mint 40 különböző típussal találkozhatunk, de teszem azt, a kleer skeleton vagy a gnaar fajok révén a széria népszerű példányai is az életünkre törnek. És mivel ezek a rosszarcú lények kezelésre szorulnak, nem árt, ha tisztában vagyunk, milyen fegyverarzenállal lehetünk úrrá rajtuk – nincs is meglepetés abban, hogy számos vadiúj puska mellett összeszedhetjük a régről ismert mordályokat is. Alapvetően kalapáccsal és pisztollyal vágunk bele a felfedezésbe, de alternatív megoldásként sok lehetőség áll előttünk.
A kezdeti, maximum 300-at érő életerőnk első látásra talán soknak tűnik, de nemeziseink kellőképpen nagyot tudnak rajtunk sebezni ahhoz, hogy egy-kettőre a túlvilágon találjuk magunkat – és akkor kezdhetjük a zúzást a bevezető pályától. HP-kat és nem kevésbé haszontalan pajzsokat pedig kifejezetten ritkán lelhetünk fel. Mindenesetre érdemes a kiiktatott egységekhez minél közelebb merészkedni, mert elhalálozásuk után érméket potyogtatnak ki magukból. Ha úgy érezzük, hogy összegyűjtöttük belőlük a megfelelő mennyiséget, keresnünk kell automatákat, ahol vásárolhatunk belőlük többféle klassz cuccot, legyen az mondjuk puska vagy +25% vitalitás, de a listát folytathatnám a végtelenségig.
Zónáról zónára kutathatjuk át a területeket és addig nem léphetünk át egyikből a másikba, míg 100%-ig ki nem pucoltuk. Valamennyi alkalommal jutalom üti a markunkat, de a legfontosabbak közülük a kulcsok, amik ajtókat vagy ládákat nyitnak, ekként pedig további sanszunk van költekezni. Néhány NPC révén akadnak mellékküldetések is, melyek teljesítése után bónusz motyókhoz juthatunk, továbbá helyi kétjátékos módban is játszhatunk a Serious Sam: Tormentall. Főhadiszállásunkon összesen négy különböző, némileg eltérő tulajdonsággal rendelkező karaktert válaszhathatunk ki. Nem mondanám, hogy nehéz játékot sikerült összehozni a Gungrounds embereinek, de hozza megszokott hangulatot és főként társaságban kellemes órákat lehet eltölteni vele.
Legutóbb ezt teszteltük: