
Gazdag életpálya, a felejthető filmektől a ma már alapdaraboknak számító klasszikusokig, születésnapja alkalmából tisztelgünk munkássága előtt.
Tim Burton filmes pályája animációs- és rövidfilmekkel indult még 1971-ben, s ez bő 13 éven át ki is tartott. Tehetségének nagyságát már a fekete-fehér, báb-animációs kisfilmjében, a Vincent-ben nagyjából sejteni lehetett, ahogyan azt is, hogy a Disney Filmstúdió egykori fázisrajzolója egészen különös bájjal időnként a felnőtt szíveket is képes összezúzni. A Beetlejuice-Kísértethistória még nem volt elég sikerszagú, nevét a Batman – A denevérember elsöprő sikere után jegyeztük meg, noha nem szívesen cserélte üvegszilánkos meséit egy már befutott képregényhősre. A film hozta bevételi számok láttán viszont megérte, s egy időre úgy tűnt, Burton Hollywood aktuális kedvencévé vált.
33 éves Tim Burton Batmanje 33 forgatási fotóval nosztalgiázunk
„- Kevin, játszunk megint kő, papír, ollót! – Áh, most nincs kedvem. Unom már, hogy mindig én nyerek.” Nehéz lenne megmondani, hogy az Ollókezű Edwardot a Pinocchio, vagy inkább a Bádogember ihlette, mint ahogy azt is, hogy a rendező gyermekeknek, vagy felnőtteknek szánta-e, viszont ezzel a munkájával már vastagon bevésték nevét a filmtörténet nagyjai közé. A látványtervezésért egy BAFTA-díj, Johnny Deppnek egy Golden Globe (és pár balhés év a gyönyörű Winona Ryder oldalán), a legjobb sminkért és maszkért pedig egy Oscar járt. 1992-ben ismét Gotham Cityben landolt, a kritikusok szerint nem kellett volna, de Batman visszatért. A pszichopata Jokert még 1989-ben letudtuk, az elmebeteg pingvin viszont olyan nyomasztóra sikerült, hogy az álomgyár 16 évvel később büntiből kihúzta alóla a Sötét lovag rendezői székét. Bár ő maga is megfogadta, hogy soha többé nem készít Batman filmet, az 1995-ös Mindörökké Batman moziban csak, mint producer működött közre.
Tim Burton és a némafilmes elődei: Fritz Lang, F.W. Murnau, Robert Wiene
Tim Burton az animációkban erős, freakekkel és csudabogarakkal pedig nála mindig tele a padlás, a Karácsonyi lidércnyomás egy zseniális csapat összmunkájaként, Henry Selick rendezésében nem csupán szezonális kultfilm lett. Számomra máig legkedvesebb munkája az Ed Wood, a minden idők legrosszabb filmrendezőjének kikiáltott Edward D.Wood. Jr. életéből készült filmje, aki a filmtörténet egyik legszerethetőbb antihőse volt. Állandó anyagi gondjai miatt futószalagon gyártotta a low budget b-kategóriás sci-fi selejtjeit. Minden jelenetet egyszer vett fel, a mennyiségre gyúrt, ez mondjuk sikít is a vászonról. Emellett rögeszméjévé vált, hogy ismét rivaldafénybe állítsa Lugosi Bélát, aki súlyos depresszióval küzdött.
Ez kb. annyira sikerült neki, mint elfogadtatni barátnőjével és a világgal a női ruhák iránti bizarr rajongását, s az sem volt mindennapi, ahogy mindezt egy forgatókönyv segítségével hozta szerelme, Dolores (Sarah Jessica Parker) tudomására. Kicsit irónikus, hogy a világ legrosszabb rendezőjéről a világ egyik legjobb rendezője készített filmet. Burton és/vagy Ed Wood rajongóknak kötelező darab!
Pár évbe telt, hogy a rendező visszatérjen önmagához, sajátos burtoni világához. Az Álmosvölgy legendája, a Majmok bolygója (na ez még egy jókora blama), a Nagy hal, a Charlie és a csokigyár, a Halott menyasszony, a Sweeney Todd, az Alice Csodaországban (avagy LSD-trip 3D-ben), az Éjsötét árnyék, ezekkel az alkotásaival próbálta betapasztani – több kevesebb sikerrel – a Támad a Mars! ütötte rajongói sebeket. Kapásból nyolcból hat filmjének főszerepét Johnny Deppre bízta. „Félszavakból is megértjük egymást, sőt, ha kell, kézjelekből is. Különösen az Ollókezű Edward óta.” – jellemezte stílusosan kettejük barátságát.
A Nagy hal kicsit kilóg a rendező életművéből, ez az ő Amarcordja, szerintem az egyik legjobb munkája, én rendesen horogra is akadtam. Mi sem állhat távolabb egy született mesemondótól, minthogy a valóság előtt szalutáljon, a based-on-true-story nem annyira az ő műfaja, gondolhatnánk, bár erre már az Ed Wooddal erősen rácáfolt. A Nagy szemek című életrajzi dráma sajnos a korábbi szintet nem ugrotta meg (igaz, hogy magas volt az a léc), s én ekkor kezdtem lassan elfogadni, hogy volt egyszer egy Tim Burton…
Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekeinek filmes adaptációja újabb csalódást okozott, nagyjából ugyanez a helyzet a Dumbóval is, talán, ha Burton hozott anyagból dolgozik, korlátozottabbak az eszközei, ezért hagy ilyenkor némi hiányérzetet bennünk. Nagyon várunk már egy timburtonfilmet, hisz a rendező fantáziavilága olyan, akár Gregor Samsa szobája: szépség, rémség, néha meg csak sarokba rugdosott giccs. Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de nekem az a Tim Burton hiányzik, aki Ollókezű Edward pengéivel simogatta a lelkünket.

