
NAGYONKAFKA
„Valahol a 20.században“ – ezzel a felütéssel indít Terry Gilliam 1985-ös paranoia-trilógiájának második része, a Brazil. Ha 40 évvel később készült volna, tökéletesen megállná a helyét a Napjainkban… felirat is. „A Brazil nem a jövőben játszódik, a film arról szól, ahogyan most élünk“. – nyilatkozta Terry Gilliam mozijáról.
A Brazil a rendező már a Monty Python-tól független munkája (a társulatból csak Michael Palinra osztott szerepet), az egykori Python tagtól elvárható abszurditás még Hollywood giccs lepte forgatagában is képes volt életben maradni, s majd’ negyven év után is elmondható, hogy a Brazil az angol és egyetemes filmművészet egyik gyöngyszeme. Szinte minden jelenetében érezhető a társulat által képviselt intellektuális humor és Terry Gilliam animációkhoz fűződő rendíthetetlen szerelme. Ha meg kellene neveznünk egy művészt, aki a legközelebbi viszonyban áll a mi korunkkal, akkor Terry Gilliam biztos, hogy dobogós lenne.
„Arra a bizonyos leiratra, melyet már említettem, köszönettel azt válaszoltuk, hogy semmiféle földmérőre nincsen szükségünk. Ez a válasz azonban, nem az eredeti osztályra érkezett meg, nevezzük A osztálynak, hanem tévesen egy másik, egy B osztályra. Így az A osztály válasz nélkül maradt, de sajnos, a B osztály sem kapta meg teljes válaszunkat, akár, mert maga az ügyirat itt rekedt nálunk, akár mert útközben elveszett (magán az osztályon semmiképpen sem, erről kezeskedhetem).„
Szerintem mindenkinek ismerős a helyzet, amit az agyament bürokrácia jóvoltából időnként kénytelenek vagyunk elszenvedni. Ez köszön vissza a Brazilban is. A 21.század emberének szinte a mindennapjai részévé válik az a kiszolgáltatottság, amit a bürokráciával szemben kell megélnünk. Hivatalról hivatalra küldenek, majd csinovnyiklelkű percemberek játszanak az időnkkel, akik szemében csak ügyiratszámok-, azonosítók-, hivatkozási számok vagyunk, mi meg fokozatosan elveszítjük az irányítást a saját életünk felett. Nyomja meg azt a gombot, húzzon egy sorszámot, adja meg az ügyfél azonosítóját, töltse ki ezt az űrlapot… és valahogy mindig hiányzik egy nyomtatvány, ami miatt újabb köröket kell futnunk. 


A rendező perfekcionizmusa, megalomániája és maximalizmusa miatt a forgatás hónapokkal meghaladta a tervezett időt, s mint az nála már megszokott, a költségvetési keretet is sikerült túllépnie.
Robert De Niro karakterének előző filmjében (A komédia királya) képtelenek voltak megjegyezni a nevét, a Brazilban pedig elírták azt. A színész túl volt már A Keresztapa, a Taxisofőr, A szarvasvadász, a Dühöngő bika, A komédia királya, a Volt egyszer egy Amerika kultikus szerepein, ezért is volt kicsit meglepő egy hozzá mérten szinte másodrangú szerepben. Pedig a színészlegenda maga kereste fel Gilliamet azzal, hogy szeretne részt venni a filmben. Jill Layton szerepére több színésznő is számításba jött (Rosanna Arquette, Ellen Barkin, Jamie Lee Curtis, Rebecca De Mornay, Kathleen Turner), s bár Gilliam személyes kedvence Ellen Barkin volt, választása csupán azért esett Kim Greist-re, mert a színésznőnek addig csak egy filmes kreditje volt.
Roger Pratt operatőr mindig telitalálat az olyan rendezőknek, akik a vizualitás varázsának határait a végletekig képesek kitolni, és a mesék világában eresztenek gyökeret (Tim Burton) és ilyen Terry Gilliam is. Pratt és Gilliam közös munkája később A halászkirály legendájában és a 12 majomban is tökéletesen működött. A szürreális hangulat megteremtéséhez elsősorban nagylátószögű objektívet használt, így a színészek arcának közelről történő filmezése torz és groteszk képet eredményezett. A kameraállásokkal pedig úgy teremtette meg az abszurditás atmoszféráját, hogy alacsonyabb szögekből fényképezett. A kép perspektíváját is szándékosan „rontotta el“. Például a kamerát szimmetrikusan helyezte el az ajtóhoz képest, de a padlón lévő szőnyeg ferde, „tönkretéve“ ezzel a felvétel perspektíváját.
Kafka, Orwell, Bradbury, K.Dick, vagy Updike hagyatéka időről-időre a filmművészetben is visszaköszön. Mindenki tőlük merít, hisz hatásuk ebben a világban, ahol minden csak valaminek látszik és mindenki csak valakinek látszik, aktuálisabb, mint eddig bármikor, legyen a csinovnyik neve Josef K., Winston Smith, vagy Sam Lowry. A Brazil tűpontosan rekonstruál egy szabályokra és hazugságokra épülő rendszert annak a többségnek a szemén keresztül, aki mindezt nem érti.
Az előző kötelező darab:


