
John Mik
A Mikulás és a 18-as karika? Bizony! A norvég rendező, aki elhozta nekünk a Boszorkányvadászokat, a Hét nővért és a Náci zombikat ezúttal a Die Hard fehér atlétatrikóját cserélte le piros kabátra. A Télapó kiégett alkoholistaként osztja a virgácsot, amire bizony sokan rászolgáltak. A Vérapó igazi karácsonyi film, hiszen a szeretetről, a csodákról és a család fontosságáról mesél nekünk, meg persze egy kicsit arról is, hogyan lehet botnyalókával kivégezni valakit. 



Az ünnepi légkör, a szülő-gyerek kapcsolatok és a család fontossága nélkül ez a film tulajdonképpen bárhol és bármikor játszódhatna és a főhőse akárki lehetne, de éppen ettől lesz (kellene lennie) más, mint a többi. Kapunk egy kis pluszt azzal, ahogy mérlegre teszik az ember egész éves cselekedeteit és tél van, meg áhítat, meg minden. Feltárja ugyan a jóságos és kedves Télapó eddig ismeretlen oldalát, valamint kérdéseket tesz fel a személyét és létjogosultságát illetően, de a Vérapó mégis inkább ott tud jól működni, ahol kevés a lelkizés, a duma és kizárólag az erőszakra koncentrál.
Két lehetőséggel is lehetett volna élni, az alkotók vagy kihagyják a sallangot és egy 80 perces orgiát rendeznek vagy jobban kidolgozzák és arányosabban osztják el ezeket a részeket, hogy valóban indokolt legyen a 101 perces játékidő. Mert amúgy érdekes látni, hogy kiből mit hoz ki a Karácsony, ki mit gondol az ünnepekről, az ajándékozásról és a szeretetről vagy annak hiányáról, csak éppen ezek nagyon pongyolán vannak megfogalmazva és a karakterek sincsenek rendesen kidolgozva. David Harbour ettől persze még zseniális, fogalmam sincs, hogy a látottakból mennyi ő és mennyi a dublőre, de kegyetlenül megbünteti a rosszakat, annyi szent. Anatómia vizsgára készülőknek kötelező, mindenki másnak erősen ajánlott!


