Maradtak még PVR2 nyitócímek, amikkel érdemes foglalkozni, ráadásul nem is kis játékok. A Kayak VR: Mirage, a Jurassic World Aftermath Collection és a Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition is izgalmas helyszínekre kalauzol.
Utazni jó és (majdnem) mindenki szeret is világot látni. Ha azonban nincs lehetőségünk a valóságban, vagyis fizikai formában, esetleg a társaság hiányzik, akkor marad a virtuális forma. A PSVR2 nyitó címeiből most olyanokat szedtünk össze, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a témához. Mert eljuthatunk csak simán csodaszép tájakra egy csónakban, vagy egyenesen az őskorba kihaltnak hitt dinoszauruszok közé, esetleg a már jól ismert messzi-messzi galaxisba. Ki melyiket választja?
Kayak VR: Mirage
Fejlesztő, Kiadó: Better Than Life; Platform: PC, PS5
Amikor a PSVR2 játékainak bemutatkozó anyagai közt megláttam a Kayak VR: Mirage trailerét, egyből két dolog ugrott be: ez a játék gyönyörű és biztos nagy élmény lesz az új headsettel, de vajon mennyire tud majd tartósan lekötni bárkit is? Nos, most hogy már túl vagyok a tesztelésén, csak ismételni tudom magam (csúnya dolog az előítélet, de van amikor bejön). Az túlzás nélkül megállapítható, hogy a platform, de talán a VR műfaj egyik legmutatósabb darabjával állunk szemben. Összesen négy tájegységre látogathatunk el: Costa Rica, Norvégia, Ausztrália és az Antarktisz várja az utazókat.
“Kevés” – látom az ajkakon formálódni. Valóban kissé sovány a választék, de hozzá kell tenni, hogy mindegyik több napszakkal szerepel, némelyik pedig több helyszínt is kínál. Ami sokkal inkább csalódásra adhat okot, az maga a játékmenet. Van ugyan mindenhol verseny lehetőség (online multi híján más játékosok ghostja ellenében), de kb. ennyi az, ami egy kompetitív játékos igényeit valamelyest kielégítheti. A játék többi része ugyanis chillout, felfedezős élmény. Vagy free roam módban evezgethetünk, vagy még ezt is megspórolva sodródhatunk az árral (szó szerint – ez a mód ugyanis egy rolling demót jelent). A szimuláció meglepően élethű, aki nem evezett még, annak egy részletes tutorial mutatja be a műfaj csínját-bínját. Aki pedig mégis valami kihívásra vágyik, az felfedezésekkel vigasztalódhat (találhatunk bálnát, tengeralattjárót, stb.), vagy esetleg mini küldetéseket teljesíthet (mint a felfújható állatok eljuttatása a pálya egy másik szegletébe). Összegzés gyanánt azt kell mondjam, hogy a Kayak VR: Mirage valóban mutatós játék és hangulatos perceket (órákat?) tölthetünk el vele egy fárasztó nap után, kiszabadulva a mókuskerékből, de a limitált tartalom okán azért nem lesz gyakorta előszedett darab, leginkább a haverok, ismerősök elkápráztatására alkalmas, mint egy techdemo, hogy mit is tud az új eszköz (erre viszont kiváló).
Jurassic World Aftermath Collection
Fejlesztő, Kiadó: Coatsink; Platform: PC, PS5, Nintendo Switch
Rég volt már, amikor igazán menő volt a dinós sorozat, hiába tért vissza a mozikba nemrég, azt a fajta izgalmat nem tudta már hozni, amit a kilencvenes években a debütáló rész. A Jurassic World Aftermath Collection nagyon okosan nem próbál a filmekkel közösködni, egy különálló történetet mesél el és még csak véletlenül sem próbálja annak sztárjait felhasználni. Mondjuk rögtön ellent is kell mondanom saját magamnak, mert Dr. Ian Malcom szerepében Jeff Goldblum tetszeleg, de csak hangban. Más sztár is akad a gárdában, Dr. Mia Everettet az a Laura Bailey szinkronizálja, akit videojátékokból (The Last of Us: Part II, Gears 5) már jól ismerünk.
A sztori szerint kényszerleszállást kell végrehajtanunk Isla Nublar szigetén, amely meglehetősen ramaty állapotban leledzik két évvel a Jurassic World történései után. A miértekre, hogy mit is keresünk itt, leginkább a nyúlfarknyi (2-3 óra) történetet végigjátszva kapunk választ, úgyhogy koncentráljunk inkább a játékmenetre. Ami meg nem a legbonyolultabb, tekintve hogy egy lopakodós, bujkálós sétaszimulátort kapunk (kalandjátéknak mégis erős volna nevezni). Harc nincs, ha dinóval futunk össze, akkor asztalok alá, szekrényekbe bújhatunk, menet közben pedig pár egyszerűbb logikai feladványt kell mindössze megoldani. A játék nem új, sőt már VR nélküli formában is megjelent. Talán egy kicsit indokolatlanul is le lett húzva több helyen, de igaz ami igaz, a sovány teendők mentén inkább a VR faktor ad egyfajta izgalmat a kalandban. A grafika szerintem jól eltalált, nem próbál a realizmusra menni (amivel alighanem elvérezne, vagy jelentősen nagyobb büdzsére volna szüksége), hanem erős kontúrokat használó, a képregények látványvilágra hajazó cel shading stílust használ. Ugyan a spanyolviaszt nem találja fel és a PSVR2 lehetőségeit sem aknázza ki, mégis a Jurassic World Aftermath Collection egy kellemes kikapcsolódás lehet azoknak, akik gyerekként vagy fiatalon körmüket rágták akár a filmen, akár a könyvön és kicsit visszatérnének abba a miliőbe.
Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition
Fejlesztő: ILMxLAB; Kiadó: Disney Interactive Studios; Platform: PC, PS5
Újabb igazolást kapott az örök tézis: Star Warsszal mindent el lehet adni. A PSVR2 nyitó címek közé is kellett tehát egy és ugyan a Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge nem új játék, hiszen a Oculus (bocsánat, Meta) sisakokra már 2020 őszén kijött. PlayStationön viszont még újdonság, így Enhanced Edition címkével kiegészítve egy ráncfelvarrást követően máris a választék egyik legvonzóbb darabjává lépett elő. Az új változat ráadásul a később kiadott DLC-t, vagyis Last Callt is megkapta, így kétségtelen hogy a PSVR2 tulajok nagyon jól jártak, hiszen nemcsak egy jobb és szebb változatot kaptak, de a játékidő is gyakorlatilag a duplájára nőt.
A fejlesztőnek nem ez az első VR kalandja, a Vader Immortal még PSVR1-re is megjelent pár éve. Amíg azonban az főleg a lézerkardozásra és erőhasználatra épült (most is van ilyesmi, de inkább csak mutatóba), az új kalandban inkább a lézerpisztolyoké a főszerep, illetve azé a galaktikus svájci bicskaként aposztrofálható multifunkcionális eszközé, amellyel a puzzle részeket oldhatjuk majd meg. A kaland központi hubja mondhatni az a kocsma, ahol Seezelslak, a nagydarab, hatszemű kocsmáros szórakoztat különféle időben játszódó történetekkel. Ezeket úgy ismerhetjük meg, hogy mi magunk játsszuk le őket, ami remek kiegészítés a fősodor mellett. Nemcsak a körítés starwarsos, hanem azért a saga pár szereplője is előkerül (ráadásul az eredeti hangjaikkal). Viszontlátjuk a jedi mester Yodát, C3PO-t mi magunk rakhatjuk össze. Az Enchanted Edition címke nem csak a grafikai tuning révén kiérdemelt (koszos, karcos üvegfelületek, vadi új bevilágítások), hanem mert a játék a PSVR2 vívmányait is ügyesen használja. Természetesen a haptikus visszajelzésre (mind fejen, mind kezeken), valamint az adaptív ravaszokra gondolok. Az eye tracking ezúttal nem lett külön kihasználva (ne feledjük, hogy egy kész játékot dolgoztak át, amibe már nem lehetett új feature-t belevinni), de a foveated rendering kapcsán azért használva van (ahová nézünk, élesebb, kidolgozottabb a kép). A végeredmény pedig magáért beszél – a Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge a játékválaszték egyik legszebbike, s ha a gameplay picikét rövid is, meg néha repetitív, ezzel együtt is mindenkinek ajánlott, akár rajongója a messzi-messzi galaxisnak, akár nem.
Legutóbb ezt teszteltük: