
Luca Guadagnino az egyik legizgalmasabb kortárs filmkészítő. Azért is gondolom így, mert már önmagában azt rendkívül érdekesnek találom, hogy egymás után készítette el a Szólíts a nevedent és a Sóhajok remake-jét. Míg egyiket nemes egyszerűséggel lehet aposztrofálni minden idők egyik legszebb szerelmes filmjeként, addig a másik egy komplex, nehézkes, visszataszító horrorfilm, amit lehet szeretni vagy nem szeretni, de hogy szó nélkül nem lehet elmenni mellette, az bizonyos. Egy olyan rendező soron következő munkáját figyelemmel követni, aki ilyen kettősségekkel képes dolgozni, mindig hálás és várakozással teli művelet. Guadagnino legutolsó filmje pedig végeredményét tekintve valahol a két előző filmjének halovány metszéspontját képezi.
Mert miről is van szó? Egy lányról, aki egyre növekvő ingert érez arra, hogy étvágyát embertársaival csillapítsa. Ez a történet az ő ráismeréséről szól, valamint arról, hogy miként kerül kontaktba a hozzá hasonló emberekkel. Útja során – mivel a nyitányban történtek után menekülnie kell – közvetve ugyan, de közelebb kerül édesanyjához is egy apja által hátrahagyott kazettának köszönhetően, ezzel pedig saját vágyaihoz, saját fizikai ösztöneihez is szorosabban kapcsolódva. Mindeközben megismerkedik és közelebbi kapcsolatba kerül egy fiatal fiúval (Timothée Chalamet), aki bohém életmódot folytatva járja az országutat és embereket eszik, egy másik férfi (Mark Rylance) pedig lelki társat sejtve a lányban nyomon követi őt.
A Csontok meg minden ennek a szálnak köszönhetően részben olyan bizarr „útifilmekkel” mutat rokonságot, mint a Bonnie és Clyde, a Sivár vidék, vagy éppen a Született gyilkosok. Sorsukba van kódolva a bukás, a tragikum, útjukat halottak szegélyezik, cselekedeteik ennélfogva morálisan nehezen védhetők (sőt). Ehhez hozzátársul az egymásra utaltság érzése, az ártalmatlan, gyermeki szerelem, amit a színészek, Taylor Russell és Timothée Chalamet a maguk fiatalos, bohém és érzékeny-érzéki módján remekül megtámogatnak. A nap végén ők mégiscsak két ifjú szerelmes, akik csak egymással akarnak lenni – az pedig szinte mellékes, hogy közben kényszerűségből megeszik egy-két szerencsétlen embertársukat.
Mark Rylance alakítása például a lófarkas, kannibalizmusnak már gyerekkora óta hódoló férfi szerepében egészen szuggesztív és ijesztő. Ijesztő úgy, hogy mindvégig nyugodt, csendes tónusban nyilvánul meg, de tekintetében ott van valami kiszámíthatatlan és idegőrlően nyugtalanító. Egy másik színész, akit muszáj kiemeljek inkább epizódszereplőnek mondható: Michael Stuhlbarg. A Szólíts a nevedenben még a világ legszimpatikusabb apukáját alakította és alapvető kisugárzása akár a „barátságos” vizuális szinonimájaként is értelmezhető. Itt viszont egy olyan szerepben láthatjuk viszont, ami rendkívül kellemetlen érzéseket keltett bennem és ami számomra bizonyítja azt, hogy egy jó horror sokszor a színészi játékban rejlik.
A Csontok meg mindent egy olyan film, ami kifejezetten erős idegzetűeknek ajánlott, de a puszta horroron túl sok értéket fel lehet benne fedezni. Különleges, bemocskolt szépsége és visszataszító mivolta sajátos hangvételt kölcsönöz a végeredménynek, és bár tempója nem épp a legfeszesebb (Guadagnino-ra amúgy sem jellemző a feszesség), de az arra fogékony nézőket könnyedén beszippanthatja.


