
Élni és élni hagyni
Egy lépcsőházi esetnek kerít nagy feneket a sajtó és a környéken uralkodó állapotok miatt egy jó kis cigányozásra is lehetőséget ad a helyi politikai erőknek, miközben az igazságot csak nagyon kevesen tudják. A szlovákok korábbi Oscar-nevezettjét nem csak nálunk, a CineFesten, valamint a cseheknél és a szlovákoknál vetítették nagy sikerrel, de a világ számos rangos fesztiválján is jelölték és díjazták. 

A cselekmény mindvégig az előítéletek mentén halad előre, Igornak és Irinának bőven elég azt mondani, amit a többiek hallani akarnak, függetlenül az igazságtól. Felvetődik bennünk, hogy előállnak az igazsággal, hiszen a lelkiismeretük is ezt mondatja velük, de mindent mérlegre téve rá kell jönniük, hogy azzal csak veszíthetnek. A közutálat eleve garantált, amit tovább fokozna, hogy egy olyan történést bolygatnának meg, amit már mindenki elkönyvelt a saját (vélt vagy valós) igazának alátámasztására. 
Dokumentarista jellegénél fogva a film olyan, mintha egy valós esemény résztvevőit követné a kamera, mely érzethez a hiteles színészi játék is hozzájárul. Nyers, realista, őszinte és sallangmentes, csak megmutat, nem magyaráz és nem ítélkezik. Az értékelés, az üzenet dekódolása a nézőre marad, nekünk kell eldöntenünk, ki is a valódi áldozat ebben a történetben. Ez csak látszólag egyszerű dolog. A szórakoztatás nem elsődleges cél, az Áldozat sokkal inkább gondolatébresztő és beszélgetést indukál, ahogy az elsőfilmes rendező a saját maga által felállított korlátok között terjeszti ki a valóságot és egy banális dologból kiindulva tár fel magasabb szintű összefüggéseket az emberi természet boncolgatása által.


