
„A holt időnek élő hangját,
Szünetlenül kongó harangját
Egy árnyvilág üres ölén
Lélekharangnak hallom én.”
-Edgar Allan Poe: Tamerlán-
(Radó György fordítása)
Szinte a lehetetlenre vállalkozik, aki megpróbálja Edgar Allan Poe pszichéjét és démonait egyesével górcső alá venni. Mike Flanagan-nek jobb ötlete támadt. Kézen fogta a legelborultabb Poe-alakokat, s megnyitotta előttük az Usher-ház kapuját. Flanagan utolsó Netflix sorozata mind közül talán a legjobb.
A sorozat nagyon mai témáinak és képi világának dacára is végig jelen van valami baljós és fenyegető, valami démoni, rejtélyes és halálos, mindaz, ami annyira jellemzi Poe világát. Bár a széria irodalmi előismeret nélkül is megállja a helyét, s a történetnek tulajdonképpen csak a vázát képezi a címadó novella, ezért felesleges is lenne számonkérni az alkotókat, hiszen itt nem egy konkrét novella adaptációja volt a cél. Ebből a szempontból egy kicsit emlékeztet a Dickensian című sorozatra, ahol a történet gerincét a Karácsonyi ének adja, persze az jóval szelídebb, már csak Dickens miatt is. 
Az egyes epizódcímekből nagyjából következtetni lehet arra, kinek milyen sorsot szántak az alkotók, s a gyakran idézett Poe verseken kívül majdnem minden karakter neve a költő valamely művére utal (Tamerlane, Frederick, a Metzengersteini báró, Morella, Camilla L’Espanaye, Dupin és még sorolhatnánk). Poe kedvelte az anagrammákat, talán nem véletlen, hogy a sorozatban gyakran holló alakjában is feltűnő Verna a Raven (holló) anagrammája.



Az életben mindenért fizetni kell, van úgy, hogy mindenünkkel, amink van-tartja a mondás. Bár a két fő karakter, Roderick és Madeline Usher a történet mozgatórugói, Roderick gyermekeinek is mind megvan a saját története és keresztje. Érzelmileg csököttek, immorálisak, szinte mindegyikükben felfedezhető enyhébb, vagy súlyosabb pszichopata vonás, s a családi hagyományt követve mindent megtesznek, hogy tovább élhessék fényűző és pazarló életüket. A végletekig önzők, hedonisták, törtetők, gátlástalanul áttaposnak mindenkin. Megtehetik, hisz ott van nekik a család kíméletlen, vérprofi ügyvédje, Arthur Pym, akit Mark Hamill rezzenéstelen arccal játszik végig, ő az, aki megold és eltakarít minden „problémát”. Karaktere szintén Poe egyetlen, teljes terjedelmében megjelent regényéből lép a sorozatba (A nantucketi Arthur Gordon Pym elbeszélése).
Poe munkássága az egész világirodalomra hatással volt (Howard Philips Lovecraft, H. G. Wells, Sir Arthur Conan Doyle), irodalmi műfajok alapjait teremtette meg, őt tartják a krimi előfutárának (A Morgue utcai kettős gyilkosság), detektívtörténeteiben szereplő C. Auguste Dupin szinte minden későbbi detektív prototípusa, beleértve bizony Sherlock Holmes-t is, de olyan tudományokat is befolyásolt, mint a kozmológia és a kriptográfia. Halála épp oly rejtélyes, mint novellái, versei. Egész önpusztító élete során harcolt a démonaival, melyek talán nagy részét sikerült átörökítenie irodalmi hagyatékába. Hiába mocskolta nevét egy életen át Griswold, Poe-t a világ nem ereszti, hisz időről-időre filmrendezőket, forgatókönyvírókat és zeneszerzőket ihlet meg. Történetei örök tanulságként szolgálnak az emberi mohóság és gyarlóság oltárán, bár úgy tűnik, az emberiség nem tanul belőle sohamár.



