
„Én vagyok a harmadik jelenés!”
Ezzel a mondattal égtek a retinánkba a filmművészet talán egyik legzúzósabb képsorai, amint Mr.Plainview eszelős tekintettel megadja magát legsötétebb démonjainak. A Vérző olaj egy látnoki mestermunka, amely hatalomvágytól megmételyezett világunkra reflektálva olyan közlésrendszerrel mászik a képünkbe, hogy önként fordítjuk oda a másik orcánkat is. Paul Thomas Anderson ihletett zsenialitása igen magasra teszi a lécet. Ő az a rendező, aki az emberi erkölcs olyan mélységeibe is be tud jutni, amelyre a legelszántabb aranyásók, vagy olajfúró kutak sem lennének képesek.
Nagyjából ez a helyzet Sir Daniel Day-Lewis-zal is. Tehetsége a színészmesterség fokmérője, elképesztő hevülettel évekig is képes készülni egy szerepre, hogy aztán akár bal lábbal is berúgja a tizenegyest. Jelenlétének akkora súlya van a vásznon, hogy nem tudsz és nem is akarsz másra figyelni. Karizmája, alázattal és eleganciával vegyes profizmusa megbabonáz. Generációjának egyik utolsó mohikánja ő, akitől van még mit tanulni.
Paul Thomas Anderson moziját Upton Sinclair 1927-ben publikált Olaj! című regénye ihlette. A vonatfüsttel érkező ipari forradalom idején a Chihuahua-sivatagban fekvő Marfa városában járunk, melyet telepesek özönlenek el, hogy egy szebb élet reményében felszínre hozzák a kor két legértékesebb valutáját, az olajat és az aranyat. A rendező ezt a szálat emelte ki és gondolta tovább, s Sinclair regényéből egy végítélettel is felérő forgatókönyvet írt.


Az egyetlen nehézséget a tuti tippet megsúgó Paul ikertestvére, Eli Sunday (Paul Dano) jelenti Daniel számára, aki A Harmadik Jelenések Egyházának önjelölt prédikátoraként és valami nyomasztó szerepkényszerben élve apjuk birtokáért tízezer dollárt követel tőle. Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen, tartja a mondás, így Eli istenét sem az egyház falai közt kell keresni. Egyértelmű, hogy a poros kisvárosban vagy olajkút épül vagy templom. Egy ponton túl több lesz ez puszta üzletnél, a tétet most már e két amorális személyiség büszkesége is emeli. A Daniel és Eli közt hol kisebb, hol nagyobb mértékben bontakozó konfliktus megoldásért, vagy legalább egy tisztességes westernbe illő párbajért kiált. Csakhogy itt nincs kivel azonosulni, nincs kinek szurkolni.
A film lenyűgöző látványvilága, Robert Elswit operatőr érdeme, aki a szakma hagyományos értékeinek képviselőjeként mindig szívesebben forgat filmre. És valljuk be, a textúrának, a szemcséknek, tónusoknak 35 mm-en meg is van a bájuk. Nagyrészt természetes fényre hagyatkozva türelemmel kivárta a megfelelő napszakot, hogy azt a minőség javára fordítsa. Daniel Day-Lewis arcát is sikerült úgy megvilágítania, hogy a fények természetesnek tűnjenek széles karimájú kalapja alatt, amely nagy mértékben beárnyékolta a színész arcát. A gyönyörű operatőri bravúrokat a szakma egy arany szobrocskával meg is köszönte Elswitnek.
A mozi a legelső képkockáitól a legutolsóig érezhető feszült légkörét a tébolyító zenei háttér erősíti, mintha Plainview egyre elborultabb elméjében keringőznénk. Jonny Greenwoodnak, a Radiohead gitárosának is jár a taps.
A Vérző olaj erős forgatókönyve, nagyon is érvényes mondanivalója, tűpontos korrajza, groteszk humora és mindent átható cinizmusa is indokolja, hogy a filmművészet egyik legerősebb alkotásai közt emlegetik. Nem ítélkezik, nem akar pálcát törni senki és semmi felett. De ha az érvényesülés utáni vágy képes kiforgatni emberi mivoltodból, vajon kinek mennyi elég ahhoz, hogy (ha csak halkan is) kimondja: „Hamis próféta vagyok, Isten merő babona!”
A legutóbbi kötelező:


