
Sorozatíró analízisben – Tényfeltárás a nosztalgiavonaton
Alex Gibney leleplező / tényfeltáró dokumentumfilmesként rendre olyan témákhoz nyúl (Szcientológia, avagy a hit börtöne, a Theranos botrány – A feltaláló: vérszomj a Szilícium-völgyben, vagy a doppingoló biciklist bemutató Armstrong hazugságai), amelyekkel nagy érdeklődésre számíthat. A 25. jubileumát ünneplő Maffiózók sorozattal sincs ez másképp. A Maffiózók sok tekintetben mérföldkő: egyrészt megszilárdította az HBO presztízsét, elfogadtatta a nézőkkel, hogy egy amorális karakter is lehet szerethető, és egészen új alapokra helyezte az igényes a tévésorozat formátumát.
Gibney első ügyes húzása a fiatalkori tények felsorolásánál az, ahogy visszhangosan egymásba úsznak a mondatok, majd ez azzal szakad félbe, hogy Chase kifakad, milyen régóta is locsog felesleges dolgokról. Mindössze 8 perc telt el az első epizódból. Közben már itt is felvillannak animált állóképek, Super 8-as felvételek, forgatási videók és bevágott jelenetek a Maffiózókból, ami a modern dokumentumfilm kötelező sajátossága. Manapság már kevés az, ha egy embert hagyunk beszélni, mindenáron bele kell tenni valamilyen képi lenyomatot az alany saját elbeszélése mellé. Gibney ezt a technikát eddig is gyakran alkalmazta. Viszont már itt kicsit kilóg a lóláb. Mintha Gibney filmje nem élne meg a Maffiózók nélkül. Tény, hogy ez rajongóknak készült, de már rögtön az elején felhasználja a sorozat betűtípusát, logóját, és még az ikonikus főcímbe is képes beleforgatni Chase-t.



Az első rész ott ér véget, hogy berobban a sorozat. Felmerül a kérdés: miért nem készült akkor már több epizód? Miért nem lehetett volna szétbontani ezt a dokumentumfilmet fejezetekre, ahol az évadok mentén haladva mesél Chase, az írók és a szereplők az évadok alakulásáról? Ahogy Imperioli mondja, az igazi nyomás innentől nehezedett Chase-re: most, hogy létrehozott egy sikeres terméket, tovább kellett nyomnia azt, és a saját maga által rakott lécet kellett egyre magasabbra tennie és megugrania. Persze bizonyos szinten beavatnak minket az írószoba működésébe. A Chase által lefektetett csapásirányt a többi író töltötte ki a saját élettapasztalataival, de a véső szó mindig a főnöké. Felmerül az a kérdés is, vajon miért szerepel megint a szereplőknek csupán a töredéke ebben a filmben? A kézenfekvő magyarázat az, hogy többen már meghaltak, és többen aktívan podcastolnak, de ettől még itt is megjelenhettek volna. Gibney viszont Chase-re fókuszál. Leginkább arra, hogy pakolt bele mindent a saját sötét oldalából Tony karakterébe.
Amit viszont Gandolfini rendesen megszenvedett. Már jó ideje tudható, hogy a szereppel való azonosulás meglehetősen nehéz volt. A színésznek a különböző praktikák mellett (többek között az önkéntes alvásmegvonás) azzal is meg kellett küzdenie, hogy a rajongók ezzel a szereppel azonosították. Ezt a nyomást alkohollal és egyéb tudatmódosítókkal tompította, de az is előfordult, hogy késve, vagy egyáltalán nem jelent meg a forgatáson. Tényfeltárás címén dicsérendő az, ahogy Chris Albrecht elmeséli, hogyan szerveztek az ő lakásán intervenciót Gandolfininek (eredménytelenül). De arról már nem esik szó, hogy az HBO is okolható Gandolfini halála miatt, elvégre nem hagyták, hogy az évek során lefogyjon a szerep miatt…

A végeredményt látva talán jobb lett volna, ha Gibney ezt a filmet nem az HBO-nál készíti. Ha pusztán csak Chase-re koncentrálunk, akkor kiderül, hogy Chase egy ravasz és bölcs író. Adriana halálát kétféleképpen forgatta le, és csak az adás napján derült ki, hogy a nő megmenekült-e vagy sem. A hirtelen elvágott diner-béli családi vacsora pedig egyben visszautalás is a legelső évad végén látható családi vacsorára Artie vendéglőjében, ahová a két család (a gengszterek és a Soprano család tagjai bemenekültek a vihar elől). A hirtelen elvágott film ötlete azért is bosszantó, hogy arról nem tudunk meg semmit, miért nem sikerült azóta sem újabb sorozattal előállnia Chase-nek 2007 óta? Mi rajongók emlékszünk rá, hogy egy ideig tervben volt egy Hollywood korai éveiben játszódó sorozat (A Ribbon of Dreams), amit végül a vélt költségek miatt elkaszáltak. A tény pedig, hogy a némileg csalódást keltő A maffia szentjei eltűnt a Max kínálatából, egyértelművé tette, hogy ez már se nem TV, se nem HBO…


