Egy százalék indián – kritika


egy szazalek indianEgy százalék indián, rendezte: Hajdu Szabolcs, szereplők: Hajdu Szabolcs, Tóth Orsi, Gelányi Imre, Pető Kata, magyar filmdráma, 82 perc, 2023., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Döntéseink legjava

A Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap után megérkezett Hajdu Szabolcs házasság trilógiájának utolsó része, melyben a konfliktus a tetőpontjára hág, hogy aztán a végső döntés kíséretében lecsengjen. Az Egy százalék indián kényelmetlenül szórakoztató vagy ha úgy jobban tetszik, szórakoztatóan kényelmetlen, méltó lezárása a történetnek.

Három pár gyűlik össze az egyikük lakásában a férfiak régi barátjának temetése után. Régi ismeretség az övék, de az idők során mindegyikük máshova jutott el az életben. Az egyikük egyetemi tanár, aki éppen Mexikóba készül, ahova meghívták tanítani, a másik egy anyagi gondokkal küzdő alsó-középosztálybeli, aki valamennyire még tartja magát, a harmadik viszont egy teljesen lecsúszott alkoholista. A konfliktus a társadalmi különbségek mentén alakul ki, ahogy a világot, egymást, egymás nőjét és saját magukat látják. Ahogy fogy az alkohol. úgy durvul el a beszélgetés.toth orsiFiatalként kevésbé vagy egyáltalán nem érdekel minket a gazdaság, a politika, a vallás, a pénz, a munka, a házasság, a család, az otthon és hasonló dolgok, éppen ezért kevésbé jönnek ki a köztünk és a barátaink között lévő különbségek. Meg egyébként sem erről szól a dolog, együtt szórakozunk, iszunk, bulizunk, hülyeségeket csinálunk. Aztán felnövünk és elkezdjük komolyan venni az életet. Vagy nem.
Egy házassággal, kapcsolattal nem csak a párunkat kapjuk meg, hanem annak rokonait, barátait, ismerőseit is. A fiatalkori barátok idővel eltűnnek az életünkből, de mindig van néhány ember, akit a közös élmények miatt nem tudunk elengedni. Még akkor sem, ha olyan ember vált belőlük, akivel a mostani énünk már nem barátkozna. Tartjuk velük a kapcsolatot, időnként összejövünk, nosztalgiázunk, eszmét cserélünk és ennyi.  Próbáljuk túlélni.egy szazalek indian k A három férfi máshova jutott el az életben, ami irigységgel és egy nagy adag frusztrációval jár, de a régi barátságra tekintettel ezt a nőkre zúdítják rá. Nem meglepő módon a nők sem egyformák, van, aki kiáll magáért és van, aki egy bántalmazó kapcsolatot is többre tart, mint a semmit. Megmozdul bennük a női szolidaritás, próbálnak összezárni, de ők is annyira különböznek, hogy ez szinte lehetetlen. Ahogy a férfiak védelmükbe veszik vagy éppen nem veszik őket, gyakorlatilag mindent elárul a jellemükről és ezt a nők is érzékelik és értékelik.
Ez a film úgy más, hogy közben ugyanúgy párokat ütköztet, akik valami miatt kénytelenek egy térben lenni és megosztani egymással a gondolataikat. Eredetileg színpadra született ez is, annak minden jellegzetességével és erényével. A szereplők hol együtt vannak egy központi helységben, hol elvonulnak egy másikba, olykor a házat is elhagyják, mint az előző két történetben. Ezzel gyakorlatilag mindenki lehetőséget kap arra, hogy a másik jelenlétében vagy távollétében elmondhassa a véleményét és ebből rögtön ki is derül, ki kinek mit mer elmondani, ki kivel mit mer megosztani.

Eddig sem volt kérdés, hogy Hajdu Szabolcs érti az embereket, érti a kapcsolatokat és különösen érti a történetmesélés lényegét, amit kevés pénzből, rengeteg kreativitással és sajátos humorral állít színpadra vagy visz vászonra. A más alkotásokhoz mérten rövid, fekete-fehér, néhány szereplős, egyetlen lakásbelsőben játszódó Egy százalék indián elmond mindent arról, hogy kik vagyunk, hova jutottunk és nem utolsó sorban mitől félünk. Arra pedig különösen ügyeljünk, hogy másokról milyen véleményt alkotunk, mert sokszor semmivel sem vagyunk különbek náluk.

85

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Viccesen őszintén a Deadpool & Rozsomákról - videó
Következő cikk Itt A sakál napja sorozatváltozatának előzetese, Eddie Redmayne a láthatalan bérgyilkos