
Vágyott horror, pornórealitás
A melodráma (könny), a horror (vér) és a pornó (ondó) az a három filmzsáner, amely a leginkább megmozgatja a nézőt – írta egyszer Linda Williams, a neves filmelmész. “Hogy jó melodrámát csinálj, spermára, vérre és könnyekre van szükséged” – nyilatkozta Williams gondolatának „farvizén” Gaspar Noé pár évtizeddel később. Az X és a Pearl című filmekben könnyből, ondóból és vérből is akad szép számmal. Kérdés, hogy a trilógia záró, Maxxxine névre keresztelt darabja szintén bő lére ereszti-e a testnedveket, vagy az unalom sivatagában szárítja ki a Mia Goth-Ti West duó által fémjelzett univerzumot?



Nos, ha a három film közül kétségkívül a legkevésbé sikerültnek is mondanám, de azért még mindig egy jó filmről beszélünk. Amit elsősorban kiemelnék azok a karakterek. Mia Goth továbbra is élete egyik legemlékezetesebb szerepét alakítja. Igaz, visszafogottabb, mint a Pearlben (és annak instant klasszikussá váló ending credits jelenetében), ennek ellenére jó irányba gondolták tovább Maxine karakterét, és csináltak belőle egy tökösebb (anti?)hősfigurát. Akik viszont kétségkívül szétlopják a showt azok a meglepően neves színészek által alakított mellékkarakterek. A filmje alantasságától szatirikus gellert kapó, önmagát halálosan komolyan vevő Elizabeht Bender (Debicki), a Saul Goodman-epigon Teddy Kinght (Giancarlo Esposito, hehe), a jókedélyű (és ettől kicsit hátborzongató) Molly Bennett (Lily collins egy kisebb de hálás szerepben), vagy a Kínai negyed magánnyomozójának infantilis karikatúráját adó John Labat (Kevin Bacon) mind szórakoztató módon képesek megvillanni egy-két jelenet erejéig.
Ám itt jön az a pont, ami miatt én ezt a trilógia leggyengébb darabjának tartom. Ugyanis a metafikció egyik szegmenseként jelenik meg maga a film főgonosza is. A gyilkosságokat elkövető (elnézést, csak itt most nehéz spoilermentesen körülírni, de próbálkozok!) ugyanis behoz egy elemet, egy motívumot, ami szerintem sehogyan sem passzol a 80-as évekhez, inkább a 70-esekhez (mint zsáner és mint társadalmi jelenség is), így pedig kicsit összezavarodik a végére az addig olyan jól felépített (és írásomban fentebb fejtegetett) kulturális kódrendszer.
A Maxxine sajnos az X-trilógia leggyengébb darabja, azonban félteni így sem kell. Karakterei továbbra is jópofák és emlékezetesek, hangulatában hozza a korszakot, az egész franchise-on végigvonuló gondolatiságot pedig jól görgeti tovább. Az X és a Pearl jobban, de a Maxxxine is ajánlható.


