
Habár 2012-ben Quentin Tarantino nagyot ment a Django elszabadullal, az elsősorban feketéknek készülő B-mozik egyik koronázatlan királya, Fred Williamson már a ’70-es években kitörő lelkesedéssel rúgta szét a rasszista fehérek seggét a vadnyugaton.
A két haszonvadász hamarosan azonosítja a holttesteket, és kiderül, hogy mind körözött bűnöző volt, akiknek fejére jókora vérdíjat tűztek ki. A pisztolyhősök boldogan konstatálják, hogy ismét pénz áll a házhoz, majd végül a kamera (ami addig végig takarta az arcukat) lassan megmutatja, kik is ezek a vakmerő kalandorok, akik láthatóan rideg profizmussal végzik munkájukat. Plot twist: a két fejvadász közül egyik sem Clint Eastwood, sem John Wayne, sem Gary Cooper, sőt, a tárgyalt úriemberek még csak nem is fehérek!
A páros érkezésére már alapból is tátja a száját a fehér közösség, hát még akkor kapnak instant gutaütést, amikor főhőseink a polgármester megzsarolása után magukra tűzik a seriffcsillagot. Embereink egyből neki is állnak rendet rakni, szigorú törvények meghozásával, udvariasságot elmulasztó lakosok börtönbe zárásával, nem utolsó sorban pedig a bőrszínük miatt elégedetlenkedő helyiek élvezettel teli bosszantásával, de persze eljön annak is az ideje, amikor fel kell venniük a harcot a feldühödött, vért kívánó bandával, akik mindent elkövetnek, hogy az újdonsült, territóriumukat zavaró seriffek fejét karóra tűzzék.

Több, mint egy, csakis egyetlen egy helyzetkomikumra (fekete seriffek egy rasszista fehérekkel teli városban) épülő western-paródia, több egy egyszerű formula (fekete seriffek a konzervatív, patriarchális vadnyugaton) végletekig menő kifacsarásánál. És címe ellenére sokkal több azon rasszista blaxploitation-daraboknál, amelyek a „gonosz, fehér, félőrült nácik és a tökéletes, legyőzhetetlen hős feketék” szembeállításában merülnek ki (nem mintha amúgy ezt az alműfajt bárhol és bármikor komolyan kellene venni).

Williamson forgatókönyve (igen, nem csak szerepel a filmben, hanem ő is írta azt) láthatóan erőteljesen merít Mel Brooks egy évvel korábban bemutatott mesterművéből, a Fényes nyergekből, és olyan hősöket, illetve történettípusokat emel át a szkriptbe, amelyek addig egy-két kivételtől eltekintve teljesen idegenek voltak az afro-amerikai közösség számára. Noha korábban mindenre volt már hasonló példa (az egyik legnépszerűbb fekete rendező, Sidney Poitier is rendezett ilyesféle művet, sőt, az amerikai westernek talán legnagyobb direktora, John Ford is tett már meg fekete főhőst filmjének), a Boss Nigger már zsánerénél fogva is másféle film.
Érdemes megemlíteni a film egyik legjobb jelenetét, amikor Boss és Amos leülnek a város éttermében, a pincér pedig hitetlenkedve, levegőt is alig kapva bámul rájuk, mintha még sosem látott volna feh… bocsánat, fekete embert. Boss pedig belefáradva abba, hogy a lakosok úgy tekintenek rájuk, mint a cirkuszi majmokra, közli vele, hogy ők is tudják magukról, hogy feketék, de attól még nekik is enniük kell valamit. Ha valaki nem értené, miért a Boss Nigger a zsáner egyik legemlékezetesebb műve, elég megnéznie csak ezt a néhány percet, és rögtön tudni fogja, hányas a kabát.

Egy szórakoztató, szimpatikus élménnyé varázsolja az összképet, és egy igazi B-kategóriás bűnös élvezet mászik elő a dilettancia és a középszerűség felejthető, lesajnált posványából. A befejezés is az utolsó 20 perchez hasonló komor, kiábrándult hangulatot üt meg. Miután az összes rosszfiúval végzett, a megvert, megkínzott, több golyó ütötte sebből vérző Boss ahelyett, hogy élvezné a győzelmet, és elvenné jól megérdemelt jutalmát, inkább cinikusan továbbáll, hiszen jól tudja: a város lakói nem látják szívesen, kinézik maguk közül, és így számára ott semmiképp sem lehet jövő.
Ha ezt a filmet ma mutatnák be, a kritikusok hangos ódákat zengenének róla, Williamsont és a főhőst is a black power forradalmáraként helyezné óriási erkölcsi magaslatokba a kritika, a Rotten Tomatoes egyből (teszem hozzá, teljesen indokolatlanul) pajzsra emelné, az IMDB meg (szintén teljesen indokolatlanul) méltatlan módon lepontozná, jelenkori szemmel tökéletesen érthető is, hogy miért. Manapság, amikor a társadalom szinte csak szélsőségekben képes gondolkodni, egyre nehezebben rálelve az arany középútra (a Boss Nigger élményét egyébként a mai berendezkedés is erőteljesen gyilkolja), jó felfedezni, vagy újra elővenni ilyen filmeket, amelyek még képesek voltak eltalálni az arányokat, és nem akartak valamilyen politikai vagy ideológiai nézetet minden áron ráerőszakolni a nézőkre. Egyszerűen csak: szórakoztatni szerettek volna.


