
A mellékhatások tekintetében…
Riz Ahmed és Lily James titkos iratokkal rohangászik egy filmben? Nem, ez nem a Zsivány Egyes jubileumi kiadása, különben is csak jövőre lesz 10 éves a film. A Kontakt ugyan nem váltja meg a világot, de A préri urai rendezőjének legújabb filmje szépen idézi meg a klasszikus paranoiás thrillerek hangulatát és nem fél bemutatni a postai szolgáltatások apró betűs világát. 
Ash (Riz Ahmed) egy olyan szolgáltatáson keresztül kommunikál vele, amelyik eredetileg siket embereknek lett kitalálva. Egy speciális készüléken begépeli a szöveget, amit aztán az operátor felolvas a másiknak, a szóban adott válasz pedig szövegként jelenik meg nála. A szolgáltatás lényege, hogy a hívásokat sosem rögzítik és az ügyfelek adatait sem adják ki senkinek. A nő joggal érzi magát veszélyben, egy profin kiképzett, csúcskategóriás kütyükkel felszerelt zsoldoscsapat van a nyomában, hogy megszerezze tőle a dokumentumokat. Ash védelmet ígér számára, amennyiben pontosan követi az utasításait, de Dawson (Sam Worthington) és a haverok sem ma kezdték a szakmát.
Persze szurkolunk Sarah-nak és segítőjének, hogy sikerüljön életben maradniuk, ám a terhelő bizonyítékok visszaszolgáltatásával gyakorlatilag bűnrészesekké válnak, hiszen így az egészségre káros búzából készült élelmiszerek a mit sem sejtő fogyasztók asztalára kerülnek, a megbetegítő hatásra pedig majd csak évek múlva derül fény. Már ha sikerül megtalálni az összefüggést. A piszkos anyagiakról még nem is beszéltem, de valahogy mégis sikerül elérni, hogy megkedveljük őket.
Egy, de minimum fél lépéssel a másik előtt járni, ez túlélés záloga és ebben Ash egész jó. Nem tudjuk, hogy miért csinálja azt, amit és hogy vannak-e egyáltalán főnökei és társai, mert mindvégig egyedül dolgozik és csak az ügyfelekkel kommunikál. Természetesen ahogy Dawsonnak, neki is megvannak a maga jól bejáratot kapcsolatai, már csak ezért is érdekes, hogy egy ilyen „zártkörű” szakmában nem hallottak még egymásról.
Érdekes alapötlet, megbízható színészi játék, lassan kibontakozó, a végére kissé összecsapott cselekmény, meggyőző színészi játék, jó zene, vágás és fényképezés, ezt tudja a Kontakt. Mikor azt írom, megidézi a klasszikus paranoiás thrillerek hangulatát, akkor azt úgy értem, hogy bár nem nő fel hozzájuk, de hasonló elemekből építkezik, hasonló atmoszférát teremt és hasonló elgondolás mentén működik. Ugyanakkor nem azok farvizén evezve akar rajongókat szerezni magának, mert egy önálló alkotás, amely saját jogán izgalmas és szórakoztató. Bár több helyen olvastam a retrothriller meghatározást, minden pozitívum tulajdonsága ellenére ezt enyhe túlzásnak tartom.


