Marielle mindent tud – kritika


marielleMarielle mindent tud (Was Marielle weiß), rendezte: Frédéric Hambalek, szereplők: Julia Jentsch, Felix Karmer, Laeni Geiseler, német fekete komédia, 86 perc, 2025., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Pofon az élettől

A tizenéves Marielle a szünidőre készülve még kap egy pofont az iskolában búcsúzóul, melynek hozadékaként a nap 24 órájában látja és hallja szüleit, akár ott vannak vele, akár nem. Mivel a felnőttek világa hazug és kegyetlen, újonnan szerzett képességét senki nem éli meg áldásként. A Marielle mindent tud alapötlete felkelti az ember érdeklődését, de maga a film inkább a humorra épít és a nevetés mellett a probléma is velünk marad.  marielle 2Marielle és szülei összetartó és boldog család, akik jómódban élnek egy szép nagy házban. Mikor a lányt a szünet előtti utolsó tanítási napon barátnője egy vita során megpofozza, elkezd mindent látni és hallani, amit a szülei csinálnak. Otthon elmondja, mi történt vele, amit bizonyítékokkal alá is támaszt, de mégsem hisznek neki. Nem tudják, miként figyeli meg és hallgatja le őket, de felnőtt emberként nem hisznek a természetfelettiben.
Egy biztos, mostantól háromszor meg kell gondolniuk, mit válaszolnak arra, hogy mi volt ma a munkahelyen. Mert bizony van takargatnivaló. Kérdés, mi a helyes megoldás, ha őszinték maradnak vagy ha csalnak és mindezt tetézve kihasználják lányuk új képességeit az egymás után való kémkedésre. Talán nem is létezik helyes megoldás.marielle 3A felnőttek világa sok esetben hazugságokra épül és erre a nagybetűs életbe kilépő fiatalok egyáltalán nincsenek felkészülve. Elhallgatunk mások elől dolgokat, tettetünk, színlelünk, diplomatikusan fogalmazunk, megjátsszuk magunkat, taktikázunk. Ez tulajdonképpen nem is baj, ne szépítsünk, lényegében ettől működik a társadalom, ez viszi előre a dolgokat. Az őszinteségnek is vannak határai, megvan a maga helye és ideje, mi pedig kénytelenek vagyunk alkalmazkodni és megtartani magunknak a véleményünk.
Normális körülmények között (ezt azért hangsúlyozzuk ki) a gyerek számára a szülő az isten, még a lázadó kamasz számára is. Apa a legerősebb, anya a legszebb stb. Idővel persze letisztulnak a dolgok, de ettől még senki nem kíváncsi a szülei jellemhibáira, kudarcaira, konfliktusaira és botlásaira, mert mindez olyan kiábrándító, különösen, ha otthon látszólag minden a legnagyobb rendben.

marielle 4Az ember esendő és gyarló, senki nem szentéletű. Hajtjuk a pénzt, húzzuk a rabigát, megpróbálunk megfelelni a társadalmi elvárásoknak és szülőként példát mutatni, értékes gondolatokat átadni, biztonságos, kényelmes otthont teremteni. Ebbe aztán szép lassan bele is szürkülünk, de a gyerek előtt igyekszünk tartani magunkat. Marielle-t sokkolják a látottak és hallottak, hiszen máshogy ismeri a szüleit és most szembejött vele a kijózanító valóság.
Sajnos az ötletben sokkal nagyobb potenciál van, mint amit a film végül kihoz belőle. A közel másfél órás játékidő alatt kizárólag az apa konfliktusára és az anya románcára koncentrál a munkahelyükön. Azon túl, hogy sok minden más is belefért volna a történetbe, a behozott nagymama és a barátnő szál elvarratlanul tűnnek el a semmiben, de Marielle érzései is gondolatai is sokszor kimondatlanok maradnak.

A Marielle mindet tud alapfelvetésében és részletmegoldásaiban jól működik, de a fekete komédia műfaji besorolás az esetében leginkább azt jelenti, hogy a fennálló helyzet szülte problémával nem igazán tud mit kezdeni és valódi megoldás helyett humorral igyekszik elfedni azt. A humor tehát már túlmutat azon rendeltetésén, hogy a feszültséget oldja, ugyanakkor a humoros jelenetekkel párhuzamosan a probléma is mindvégig megoldatlan marad.  65

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk EA Sports FC 26 - játékteszt
Következő cikk Western hétvége: A tizedes háreme