Fejlesztő: RENGAME; Kiadó: Bandai Namco Entertainment; Platform: PC, PlayStation 5, Xbox Series S/X, Nintendo Switch
“Gurul a nehéz labda, ki tudja hol áll meg” felkiáltással vethetjük magunkat a Once Upon a Katamari világába.
Tizenegy év hosszú, katamari nélküli szenvedés után végre visszatért az általam egyik legérdekesebbnek tartott és legbizarrabb videójáték sorozat. A Katamari Damacy franchise 2011 óta nem kapott teljesen új epizódot, de az idei év őszén végre megérkezett a Once Upon a Katamari, ami nem csupán egy halk visszatérés, inkább egy hangos és igazán örömteli alkalom újra belefeledkezni, vagy éppen elsőnek belevágni ebbe a fantasztikus agymenésbe. A játék premisszája klasszikusan Katamari, a Kozmosz Királya ismét összecsúsztatta az univerzumot és ezúttal a téren és időn keresztül kell gurulnia az általunk megszemélyesített figuráknak, hogy helyreállítsuk az égboltot. Az új időutazási koncepció azonban frissülést hoz az eddig ismert formulába, lehetővé téve a játékosoknak, hogy a jura korszak dinoszauruszai, a jégkorszak csúszós felületei, vagy az edo-kori Japán tradicionális épületei és még sok más időszak között kalandozzanak.
Az Once Upon a Katamari tökéletesen hű marad az eredeti Katamari Damacy tézishez. Kezdetben apró golyócskát gurítasz, amely felszedi az útjában lévő kisebb tárgyakat, fokozatosan nőve és erősödve. Körkörös rendszere csodálatosan működik: kezdesz egy gyufa méretével, de pár perc alatt már szobákat, majd épületeket, végül pedig városokat szívhatsz fel. Ezzel a méretezési progresszióval járó elégedett érzés ma is ugyanúgy hatással lesz ránk, mint 2004-ben a PS2-es debütálás idején. Az irányításhoz két lehetőség közül választhatunk, az eredeti mód mindkét analóg sticket használja, míg az egyszerűsített verzió csupán az egyiket igényli. Ez a választási lehetőség nagy plusz pont, mivel a Katamari klasszikus érzése megmarad, miközben az újonnan érkezők könnyebben hozzáférhetnek a játékhoz.
Az időutazási koncepció valóban érdekes rétegként rakódik rá a már ismert receptre. Minden korszak saját vizuális identitást, egyedi tárgyakat és speciális szinteket hoz magával. A jurassic-időszak mohát és dinoszauruszokat tartalmaz, a jégkorszak csúszós felületei megnehezítik a manőverezést, míg edo-kori Japán tradicionális épületeket, kimonókat és rengeteg sushi-t kínál. Azonban itt jelentkezik az első probléma, az edo-kori Japán szintek igen túlreprezentáltak. Az összes szint több mint felét ezek teszik ki, ami némi monotóniához vezethet az egyébként színes felhozatalban. Egyéb korszakok, mint az őskor vagy az ógörög, csupán néhány szinttel képviseltetik magukat, ami egy kihagyott lehetőség érzését hagyja.
A Once Upon a Katamari bevezet néhány új mechanikát, a „Freebies” nevű tárgyakat, amelyek amolyan Mario Kart-stílusú power-upok. Van mágnes, időleállítás, szonár és sebesség, bár ezek potenciális hozzáadnának az élvezethez, a RENGAME végül túl óvatos volt velük. Az eredmény egy kismértékű felcsillanás, amely nem igazán befolyásolja az amúgy is kaotikus és erőteljes katamari élményt. Az online többjátékos módban, a KatamariBall-ban azonban igazán felvillan a játék stratégiai mivolta. Ellentétben az előző részekkel, most pontokat lehet szerezni UFO-ba lerakott tárgyakkal, amely az egész harcot sokkal dinamikusabbá teszi és stratégiai mélységet ad az összetűzéseknek. A Mario Party-szerű jutalmazási rendszer pedig garantálja, hogy még a kisebbek is érezni fogják a sikert.
kA játék grafikailag parádés, a RENGAME stúdió figyelmet fordított a történelmi részletekre, miközben megtartotta a Katamari-sorozat jellegzetes hóbortos esztétikáját. Az edo-kori Japán különösen gondosan megmunkált, teljes értékű japán tradicionális építészettel és festői szépséggel. Az új zenék pedig egyszerűen zseniálisak, kiválóan szolgálják a képernyőn kibontakozó, rémesen egyedi világot.
A Once Upon a Katamari pontosan azt teszi, amit meg kellett tennie: megújítja a 14 éve várt Katamari-élményt, miközben megtartja az eredeti sorozat szívét és lelkét. Nem forradalmian új, de ez nem is szükséges, a Katamari franchise nem igényel „javítást”. Az időutazási koncepció jól működik, bár az edo-kori túlreprezentáltság halovány árnyat vet a varicációs lehetőségekre. Mégis, ha szereted a Katamari-sorozatot, ezt ne hagyd ki.
(A tesztkódot a CENEGA Hungary Kft. biztosította.)
Legutóbb ezt teszteltük:






