Syd Field: Forgatókönyv – A forgatókönyvírás alapjai
Mindenki írhat forgatókönyvet, most már tényleg!

Ám felmerül egy apró nem elhanyagolható kérdés, hogyan is kéne hozzáfogni? Ha pechünkre a Filmművészeti nem ölelt keblére, a család pedig inkább egy hordhatatlan karórával lepett meg egy ígéretes külhoni képzés helyett, akkor jobbára autodidakta módon próbálkozhatunk. Az internet berobbanása előtt abszolút beszűkültek a lehetőségek, manapság persze Oscar-díjas szkriptek százait lehet letölteni. Programok dolgoznak helyettünk, melyek egyből a producerek által áhított formába öntik művünket, mégis fontos pillanat, mikor végre egy olyan tankönyv kerül hazánkban kiadásra, mely valós segítséget jelent a továbblépéshez.

Természetesen 280. oldal elolvasása után sem válik belőlünk rögtön Alan Ball vagy Aaron Sorkin, azonban egyfajta gondolkodásmódot elsajátíthatunk. Ráébreszt minket arra, miért nem elég csupán, ha van egy jó ötletünk, miért szerencsés, ha az első leütés előtt tudjuk a történet végét, és, hogy az első mondat vízbe dobott kavicsként még a 108. percben is fodrozhatja a történetet.
A könyv megjelentetésének fontosságát mutatja, hogy Köbli Norbert a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének alapító tagja vállalta magára a fordítás nemes feladatát (azóta A vizsga forgatókönyvével bizonyította az olvasottak hasznosságát). A körültekintő magyarítás elkerüli az ilyenkor bosszantó hibás címek használatát, sőt egy szakszótár alapjait is lefekteti.
Bátran kötelező tananyaggá tenni! Ennek nem lenne az a szokásos „muszáj” mellékíze, a lelkes pedagógus pedig az egyik órán levetíthetné a Kínai negyedet!
Az álmodozóknak végre itt a lapozható bátorítás, a többi a kitartáson múlik!
„A remény jó dolog, talán a legjobb, és a jó dolgok sohasem halnak meg.”
– A remény rabjai
Frank Darabont



No Comment