Poénok sorompón innen és túl


fin%C3%A1ncA vámosok mindig a rendszerváltás előtti kalandos családi hazautakat juttatják eszembe. Kereklámpás Skodánk gyanúsan pöfög a tetejére rögzített (egy mirelit szürkemarhát egészben elnyelő) hűtőládával, vagy amikor az NDK-ból (Isten se tudja, miért onnan?) importált szobanövények dzsungeléből hiányos fogsorral mosolygok az egyenruhás bácsikra, csakhogy ne szereljék elemeire Apu autóját. Mióta a vasfüggönyt elhúzták a szomorú  országok ablaka elől, s laminált személyinkkel hétmérföldes kirándulásokat tehetünk Európába, azóta Vám Zoliék  már csak egykedvűen integetnek.

fin%C3%A1nc2A Finánc a pácban története is a határőrség feleslegessé válása idején játszódik. A belga-francia kollégák között tulajdonképpen teljességgel egészséges szinten lenne a jószomszédi iszony, ha a címeres barom Vandervoorde (Benoit Poelvoorde) uniformisát nem arra használná, hogy a belga felsőbbrendűséget hirdesse. Egy komédiát többnyire a kínos szituációk táplálnak, így a rasszista vallon mellé gyorsan egy gall társat kerítenek (Dany Boon). A szokványos cimbi mozit az előítéletesség humorban történő pH-mentesítésére használni eleve dicséretes küldetés, ez megszínezve a mókás hatósággal, néhány szellemi kisiparos drogcsempésszel, egy tompa kocsmárossal és kapzsi nejével, s a konfliktust tápláló Rómeó és Júlia románccal összességében bőven megszolgálják a jegy árát.

S1 La Renault 4 du film Rien a declarer mise aux encheres le 13 Juin 224728A francia filmipar kiváló érzékkel lel rá a jellegzetes fizimiskával bíró, rekeszizmot megterhelő figurákra: Luis de Funés, Bourvil, Pierre Richard, Jacques Villeret… a tárgyalt alkotás lökött párosáról ez ugyancsak elmondható (bár Benoit Poelvoorde olykor ripacsba hajló). Dany Boon színész, rendező éppen karrierje csúcsán, szabad kezet kapva többnyire ügyesen tempózik a siker hullámain. Most nem éri ugyan el az Isten hozott az Isten háta mögött által fodrozott magasságot, köszönhető az itt-ott túlkakaskodott perpatvarnak (például a szerencsétlen templomi lövöldözés), unalommal azonban  egy percig sem vádolható, mellesleg ha lehetne a feltuningolt Renault-val szívesen tennénk egy kört.

Mivel a téma fájón örökzöld könnyedén újraforgatható a világ bármelyik szegletében (bizonyára először egy afroamerikai verzió készül majd el Hollywoodban), de játszódhat a mexikói-amerikai, izraeli-palesztin, orosz-csecsen határon, egy dolgot kéne belőle megtanulnunk, ahogy a humornak úgy egymáshoz se kelljen útlevél!

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Új Nacionalizmus Európa szívében
Következő cikk Hetediksor filmklub az Odeonban

No Comment

Leave a reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .