Kész katasztrófa (Trainwreck), rendező: Judd Apatow, szereplők: Amy Schumer, Bill Hader, Brie Larson, Ezra Miller, John Cena, Mike Birbiglia, Tilda Swinton, színes, magyarul beszélő, amerikai komédia, 125 perc, 2015
„Mi a kedvenc csapata? Az Orlando Blooms?”
Nem indokolatlan, ha valakinek fóbiája van az amerikai komédiáktól, főleg olyan alkotóknak köszönhetően, mint Rob Schneider, Adam Sandler, a Wayans testvérek, Jason Friedberg. Ezért vagyunk hálásak Amy Schumernek, aki új színt visz a mozitörténelem ezen sötét korszakába.
Judd Apatow munkái többnyire pozitív élményeket hagytak maguk után, viszont eddigi rendezéseit mindig ő is írta, míg a Kész katasztrófát a rendező által frissen felkarolt Amy Schumer jegyzi, ki a saját készítésű Inside Amy Schumer szkeccskomédiájával futott be.
Apatow elmondása szerint: „Az autómban ülve hallgattam a The Howard Stern Show-ban való szereplését, amikor megfogalmazódott bennem, hogy együtt akarok vele dolgozni.” Az elmúlt néhány évet a forgatókönyv megírásával töltötték, illetve a projekt megtartásával, ezzel bojkottálva a stúdiók egyhangú női vígjáték receptjét. Schumer szerint: „Az eddigi tapasztalataim alapján, ha jó a szkript és a fejesek is rábólintanak, akkor elindul a casting, ami során nem a női komikusokat keresik meg, hanem valamilyen filmsztárt, aki jól néz ki és lehet, hogy tehetséges is, de egyáltalán nem vicces.”
A film egy erős párbeszéddel indít, aminek lendületéből később sem veszít, viszont szarkazmus és káromkodás terén sokszor erősebb lehet az olyanok számára, akik nem egy kamionsofőr családjában nőttek fel. Karakterei emberközelien esendőek, talán csak LeBron James egysíkú, annak ellenére, hogy Chris Rock a forgatáshelyszínen rengeteg mondatot adott a szájába.
A Kész katasztrófa egyébként túlmutat az egyszerű párkapcsolati problémákat felvonultató romkomokon, ugyanis megtalálható benne a sport megítélésének mindkét oldala, úgy ahogy az ikonikus filmek kiparodizálása is (Manhattan, Titanic). Daniel Radcliffe pedig, mint A kutyasétáltató – erről szivárgott ki egy kép a világhálón -, egyszerűen a legzseniálisabb Sundance Filmfesztivál győztes alkotásainak paródiája. Külön említést érdemel Norman Lloyd, aki a forgatás alatt ünnepelte a 100. életévét és annak ellenére, hogy olyan rendezőkkel dolgozhatott együtt, mint Alfred Hitchcock, Orson Welles, Charles Chaplin, és Martin Scorsese, ez volt az első szerepe, amiben improvizált.
A történet végére már Amy sem bújik ki a felelősségek alól, tehát megkapjuk a megérdemelt karakterfejlődéseket és konklúziókat, amiket noha már láthattunk kismilliószor, de vígjátékban ilyen könnyedén tálalva talán még sosem.
Örülünk Tilda Swinton romkomos debütálásának, akinek egyébként jó barátnője Schumer és direkt ráírta a szerepet, azt azonban sosem hitte, akár el is vállalna egy ilyen filmet. Végül Apatow megkereste, és kiderült, mennyire nagy rajongója a vígjátékainak. Összességben Amy Schumer debütálása forgatókönyvíróként olyan, mintha már régi motoros lenne a szakmában, ezért is várjuk azt a közös projektet, amit Jennifer Lawrence-szel kezdett el, aki szintén egy nyilatkozata után kereste meg.