
Apa és apu
Mark Wahlberg és Will Ferrell a 2010-es Pancser Police után ismét együtt dolgozik, és milyen jól teszik. A filmből megtudhatjuk, milyen nehéz a nevelőapák sorsa, különösen, ha igazi apu egy bőrdzsekis, motoros izompacsirta, aki helikopterrel száll le egy börtönlázadás kellős közepén. Na de hol van akkor, amikor a gyereket balettre kell vinni?

Will Ferrell, mint mindig, most is szeretnivaló (ugyanezt Ben Stillerről és Adam Sandlerről már csak akkor írnám le, ha fegyvert szegeznének rám). Wahlberg – szinte – saját magát parodizálja, ahogy félmeztelenül mutogatja magát (lásd még Párterápia), de még ez is jól áll neki. Üde színfolt a két mellékszereplő is. Brad főnökét, Leo Holtot Thomas Haden Church alakítja, aki állandóan sztorizgat, hogy bizonyítsa, mekkora arc, de ezekből a sztorikból éppen ennek az ellenkezője jön le. Dusty hozza be a házba az ezermester Griffet, akit Hannibal Buress alakít és aki – a család akarata ellenére – szinte családtaggá válik, miközben kieszi a hűtőt és mindenbe beleszól.
A forgatókönyvíró-rendező Sean Anders és a forgatókönyvíró John Morris nem először dolgoztak együtt, olyan filmeket köszönhetünk nekik, mint a Dumb és Dumber kettyó, a Családi üzelmek, a Mr. Popper pingvinjei vagy a Túl jó nő a csajom (már készül a következő közös filmjük, a Mean Moms Jennifer Annistonnal). Félelmeinket, vágyainkat, frusztrációnkat a humor nyelvére lefordítva számtalan vicces helyzet teremtődik, miközben a film erősen épít a – néha már hihetetlen – szélsőségekre, a sztereotípiákra.
Mitől jó egy apa, mitől jó egy férj? – teszik fel a kérdést és a válasz már csak azért is érdekes, mert van egy biológiai- és egy nevelőapánk, akik szöges ellentétei egymásnak és ekként is állnak a világhoz, a munkához, a nőkhöz, a gyerekekhez stb. Mert hát nagyon nem mindegy, hogy attól vagyunk jófejek, mert a gyerekek sokáig fent maradhatnak, pénzzel és cukorkával tömjük őket, vagy mert hosszú órákat töltünk miattuk a játszótéren és a gyerekorvosnál. Lényegében saját magunkon nevetünk, de van úgy, hogy ez jól esik és azért nem zavar, mert belátjuk – beláttatják velünk -, hogy erre igenis szükségünk van.
Most, amikor a csapból is az folyik, hogy mi a férfiak és a nők szerepe a társadalomban és családban, talán a vígjáték műfaja a legjobb arra, hogy indulatok nélkül tegye rendbe ezt a dolgot. A befejezés nem csak meglepő, de ügyes is, mert megágyaz egy folytatásnak és a kinti fogadtatás alapján erre jó esélye van. A szinkronért külön dicséret.


