
Persze mivel az alkotás tényleg baromi jó (noha az Oscarról kimaradt, a BAFTÁ-n és a Golden Globe-on nem hiába képviseltette magát), ezért nyilván nem csak a hibákat, hanem a hihetetlennek tűnő, de tényleg igaz apróságokat is kiemeljük, mert a film megérdemli a dicséretet. Az eleje máris 1976-ban játszódik, de arra majd később térünk ki.
A playboy

Habár a filmben talán nincs eléggé kihangsúlyozva (de tényleg!) James hippi playboysága, hisz hivatalos szponzorfogadásra is ment farmerben mezítláb, Marlboro dobozában sokszor nem azt szívott, a visszavonulása utáni tévés pályafutásában pedig volt olyan, hogy a közvetítés előtt öt perccel esett be egy sör társaságában megbecsült kollégája mellé, lábait feltette az asztalra és hátradőlve megkérdezte Murray Walkert: „na, szal’ mi is a rajtsorrend?”
A defektes bringáról a film is megemlékezik, de még így is egy lágyabb verzióját mutatta be Huntnak, nők terén pedig biztosan. A Facebookon (tapasztalat) megosztva egy reklámfotót, bizony figyelmeztetést kapunk, „pornográf tartalom”-ért. Egy történet odáig is elmegy, hogy az egyik hétvége során az odautazásától számított első stewardess és az elutazása alatti utolsó utaskísérő csak egy keret volt az összesen 36 nős hosszú hétvégéjén. Mondjuk bekerült egy pillanat abból a kimaradt jelenetből, ahol a hotelszobájába több gyengébb neműt is beinvitál, a teljes szcéna még a mindent eldöntő Japán Nagydíj elé volt képzelve, mint Lauda valóságban nem létező „taktikus ajándéka” (a filmben pedig látjuk kétszer is a DVD-s jelenethez már nem hozzáadott ébredést: egyszer a futam előtti reggel Huntra, majd a világbajnoki montázsban a lányokra fókuszálva). Szóval a másik angol James, a Bond méltó ellenfélre talált. 

A film első nagy hibája egyben dramaturgiai is. Niki Lauda sok helyen megfordult utánpótlásos karrierje során, még a Városligetben is versenyzett 1969-ben, de hogy ezen az F3-as Crystal Palace-i futamon biztos nem, arról maga az eredménylista árulkodik. Viszont valahol, forgatásra is alkalmas, egyben akkori pályán el kellett kezdeni a konfliktuskeltést, így hát a Hunt, the Shunt és a The Rat (létező) beceneveket is felhasználva ide került az első találkozás. Az, hogy valójában nem Hunt nyerte a futamot (mert kiesett), már apróság.
De ez legalább rímel a filmre, hisz a zárójelenet se történt meg a valóságban (a repteres), miért is történt volna a kibékülés, ha valójában mindig is tisztelték egymást? Pont vége montázsban látjuk az archívokon bratyizó „halálos riválisokat”. Sebaj, a mozinak kellett!
Az viszont igaz, hogy James rendszerint hányt egyet a rajtok előtt. Volt olyan is, hogy már a rajtrácson felsorakozva pattant ki a felvezető kör előtt, hogy megejtse a dolgot. Egy másik apróság itt a betétdal, a Gimme Some Lovin’ ugyanis a Mint a villámban is felcsendült (bár nem az eredeti), melynek zenéjét szintén Hans Zimmer szerezte.
A fizetős versenyző
Ahogy Hunt bemutatásánál már láttuk a pontosságra való törekvést, úgy Laudánál még talán jobban meg is kapjuk. Nem hiába, ez a név az üzleti világban jobban visszaköszönt addig, az üzlethez meg pontosság kell. Bár a filmben azt látjuk, hogy Lauda az apjával csak az F1 előtt veszett össze végérvényesen, valójában addig sem felhőtlen viszonyuktól zengett házuk.
Ám mivel sok báró és gróf versenyzett egykoron, a kisebb kategóriák „hobbiszintje” még úgy, ahogy megfelelt a családnak, ergo „majd kinövi”. Nem nőtte, ment is az Erste bankhoz tárgyalni. A March-nál, ahová F2-esként már befizetett, fix ülés is várta (a jó üzleti érzék megmutatkozott, a Lauda család tagjával meg hangzatos volt tárgyalni), ám ekkor nagyapján keresztül (egy barátja tagja volt az igazgatótanácsnak) letiltották a tranzakciót.

Az Év Versenyzője
James valóban megkapta a British Guild of Motoring Writers „Év Versenyzője” díját, de nem 1970-re (ahogy a filmből kikövetkeztethető), hanem már ’69-re. De esetünkben nyilván egy győzelem után volt ezt érdemes megmutatni. Ebből az is következik, hogy Lauda F1-es debütálását nem tudták a díjátadó után megbeszélni, hiszen a bankos jelenetek már 1971 elején történtek a valóságban (és a filmben is, még ha nincs is kiírva).
Hopp, ugrunk 1973-ra. De miért? Lauda 1971-ben, a már említett March-nál mutatkozott be az F1-ben. Igaz, kapcsolatban volt már korábban is a hezitáló BRM-mel, akik tesztjére érkezik a filmben. Egy kimaradt jelenet ezen a durvának mondható (de időszempontból előnyös) hibán is árnyal valamennyit, de az talán nagyobb zavart okozna az egyszeri nézőben.

Ám Niki STP-s kék, Marchnál használt ruhában van a BRM (Marlboro) időszakban. Okkké…
Grófok és bárok régen versenyeztek, de Lordok még mindig úgy gondolták, hogy az F1 nem foghat ki rajtuk. Alexander Hesketh tényleg meglepte Huntot 1973-ban egy királykategóriás autóval, de a filmmel ellentétben az még nem saját építésű volt, hanem egy olyan (csak frissebb), amilyennel Lauda 1972-ben versenyzett (March).

Persze az úri szokások megjelenése (osztriga, kaviár, komornyik), az overallon található szexi szlogen és a szponzornélküliségbe belebukó csapat nagyjából mind igaz. Csupán az nem, hogy 1975 után már nem szerepelt Hesketh autó a mezőnyben, hisz fizetős szponzorokkal és versenyzőkkel még jó két és fél szezont lehúzott a csapat. Mondjuk 1976-ban, Japánban pont nem indultak, így az, hogy otthon drukkoltak Huntnak, teljesen valószerű. Csak kérdés, hogy ha a lord a filmben elmondja, hogy az F1 költségeibe még a birtok is elszállt, akkor miért ott nézik Hunt világbajnoki győzelmét? Miért nincs ez filmen belül tisztázva?
Halál Watkins Glenben, 1973
A következő hiba magától Ron Howardtól megerősítve tudatosan szerepel a filmben. Na nem az, hogy Hunt épp az USÁ-ban futotta volna első versenyét (a szezon kellős közepén belecsöppenve az eseményekbe), hanem az ott történő baleset, amely két incidens összeolvadásából született: Francois Cevert térben és időben stimmelő edzéshalálából és a szintén Watkins Glenben, de 1974-ben történt, Helmuth Köinigg korlát alá esőséből.
Cevertet alakítja Robbie Williams az F1-es klipjében (van is hasonlóság köztük), és korábban szó is volt róla, hogy a Stewart-Cevert barátságról is készüljön film, ám mióta bejött a két Enzo Ferrari projekt, nagy a csend (ellenben Bale visszadobott egy Ferrarit). Jackie Stewart addigra már megnyerte a vb-t (harmadjára), és 100. Nagydíj rajtjára készült, azonban barátja halála miatt sem ő, sem a csapata (a később a filmben is látható hatkerekű autókat építő Tyrrell) nem akarta folytatni a küzdelmet, a skót pedig végleg visszavonult.
Aztán fiával alapított egy csapatot is (F1-be lépve: 3 év, 1 GP-győzelem; mai jogutódja a Red Bull), de inkább a biztonságnak él azóta Ford nagykövetként: nem iszik, ha vezet…
A playboy megállapodik?
Azt most hagyjuk is, hogy mégis hogy következhet Monaco mikor Lauda épp most igazolt a Ferrarihoz, és a hercegség nem szezonnyitót rendezett, az olaszok meg év eleji tesztet és sajtótájékoztató tartottak ugye, de ez igazából egy átlapozható dramaturgiai kényszer, hisz így Hunt pont az (amúgy igazából októberi) esküvőn tudja meg a hírt. Micsoda? Ő? Esküvőn? A fentiek tükrében? Egy épp életébe besétáló hölggyel? 
A jelenetet végül soha nem forgatták le (Crowe még bele is ment, ha igaz), pedig érdekes lett volna látni, ahogy egy ausztrál és egy Új-zélandi vitázik angol és amerikaiasodott walesi akcentussal. Hunt és Burton a valóságban békésen megegyeztek, de itt nyilván kiszenezték volna kissé. Suzy tényleg modell volt, ám az ezzel járó apró filmszerepeiről már nem tesz említést a Rush. Elizabeth Taylorra tudtommal nem szemelt ki senkit a stáb.
Lauda a Ferrarinál
Szóval az esküvőn azt mondták Huntnak, hogy Niki a Ferrarihoz visszatérő Clay Regazzonin keresztül került be a csapatba. Ez mendemonda, igaz is lehet (valamennyi biztos van benne), de ez így önmagában Enzo Ferrarinak kevés lett volna. Viszont ez a sztori se cáfolatot, se megerősítést nem nyert, és sanszos, hogy már nem is fog, így nyugodtan felhasználhatták.

Watkins Glen, 1975 (avagy ha már felhúztuk a díszletet, forgatunk itt két futamot is!)
Hasonlóan az F3-hoz, itt is a konkurencia hatásának fokozására vetették be a Lauda-Hunt test-test elleni küzdelmet, mint eszközt. Lauda ugyanis rajt-cél győzelmet aratott, Hunt pedig ráadásul nem is esett ki. Az alkotóktól kapott egy nem létező győzelmet már, itt úgy látszik kiegyenlítették a dolgot. Sportbíró ellökés meg szintén nem ekkor történt.
A film itt meglehetősen erősen hadar: a ’74-es szezon ellőttre tehettük esküvőt és Lauda átigazolását, a tesztről mentek egy fogadásra, ahol Niki és Marlene megismerkedtek és összemelegedtek, hogy aztán együtt ünnepeljék az 1975-ös bajnoki győzelmet. Ráadásul Watkins Glenben, nem Monzában, ahol Lauda a tifosik előtt biztosította az elsőséget.

Ez és feleségével való hullámvölgye elég hitelesen van bemutatva (itt is vágtak egyet). Mivel a film témáját alapvetően 1976 adja, gondolhatnánk, hogy arra aztán nagyon ráfeküdt a stáb, a bevezetőnél meg sok mindent kellett sarkítani, összevonni, átugrani.
Ám sajnos ez közel sincs így (és nem is a 2012-es OMP-s overall logók, vagy a modern sisakok miatt), mi több egy igen lényeges történet is kimaradt, ami alapvető tartozéka volt a világbajnoki versenynek. De ezekre még visszatérünk…
Addig is kedvcsinálóként itt van Gyökér Péter tördelésével a film nagyon elhadart szakasza, a Ferrari 1974-es és 1975-ös szezonjának áttekintése. 
A film rövidebb kritikája:


