
Fogd a pénzt és totyogj!
Egy bankrablást átélve a nyugdíjas Joe számára világossá válik, hogy nem kell hozzá atomfizikusnak lenni. Mikor kiderül, hogy bankjuk nem utal több nyugdíjat, barátaival, Alberttel és Williammel úgy döntenek, elveszik, ami jár nekik. Vajon a fiatalos ruganyosságot és erőt pótolhatja a megfontoltság és az élettapasztalat?

A Vén rókák az utóbbi, a vígjáték műfajába tartozik, és amitől igazán vicces lesz, a főszereplők életkora és a nyugdíjuk elvesztésére való reakció. Joe (Michael Caine 84) éppen egy felszólító levél miatt akar reklamálni, amikor a bankot kirabolják. Nem sokkal később kiderül, hogy a cég, melynél évtizedeket húzott le, a gyártást áthelyezi Vietnamba, a nyugdíjalapot pedig a veszteségek felszámolására fordítják. Mivel maga is átélt egy bankrablást és látta, hogy mennyire simán ment minden, ráadásul az elkövetőket azóta sem sikerült elfogni, öreg cimborái (akik egykori kollégák lévén ugyanabban a cipőben járnak) előtt bedobja az ötletet. Willie (Morgan Freeman 79) és Albert (Alan Arkin 83) őrültségnek tartják az egészet, de aztán beadják a derekukat. Abban mindannyian egyet értenek, hogy kell valaki, aki sokkal jártasabb náluk a bűnözésben és egyfajta külsős szakértőként segíti a tervük – lehetőleg sikeres és vér nélküli – megvalósulását. A színész az átlényegüléssel és a szöveg memorizálásával keresi a kenyerét. Az idő múlásával belép a rutin, de aztán visszavonhatatlanul kevés lesz az ember egy-egy új szerephez. Van, aki visszavonul és van, aki rosszabbnál rosszabb filmekben égeti magát. Amikor valaki 80 tájékán is hiteles és szórakoztató tud maradni, az nem csak az ő, hanem a néző szerencséje is.
Egy vígjátéknál ráadásul nem csak az a fontos, hogy a színész elfogadja a korát, hanem az is, hogy ezt az egészet ne tragikusan fogja fel, tudjon rajta nevetni és vele együtt mi is. A szex (ha nincs, az a baj, ha valaki ezzel üldözi az embert, akkor pedig az), az egyedüllét, a gyerekek, unokák távolsága, az állandó vizelési kényszer, az álmatlanság, a feledékenység, a fájó ízületek, a halál közelsége csupa olyan dolog, amit senki nem kíván, amikor elfújja a gyertyákat a születésnapi tortán, de eljönnek, számolni kell velük.
Ha a vén rókáknak nem sikerül a bankrablás, akkor börtönbe kerülnek, de igazából nincs veszíteni valójuk, nyugdíj nélkül még ez tűnik a legelviselhetőbb lehetőségnek. Ha sikerrel járnak, az persze megint más megvilágításba helyezi a dolgokat és bár nincs sok tapasztalatuk a bűnözésben, az élet sok mindenre megtanította őket. Az egyikük veje, Murphy (Peter Serafinowicz) által beajánlott, a gyógyászati célú fű termesztésében és terjesztésében érdekelt Jesus (John Ortiz) a Förtelmes főnökök Dean ’MF’ Jonesához hasonlóan némi kétkedéssel az arcán fogadja a nyugdíjasokat, de az ismerkedést követően vitán felül értelmesebb tanácsokat ad, mint Anyab…ó. A felkészülés, a nagy tett és az azt követő nyomozás mellett a barátok, a család és az Albertnek magát hevesen kérető Annie (Ann-Margret 76) gondoskodnak az önfeledt szórakozásról.
Az 1979-es Öreg rókák, nem vén rókák feldolgozásáról van szó, a film nem követi hűen az eredeti történetet, de egy dologban biztosan megegyeznek, a bankokkal szembeni közutálat – köszönhetően javarészt a gazdasági válságnak – azóta sem csökkent. A sztorit Theodore Melfi vette kezelésbe, akt két Oscarra jelöltek idén A számolás jogáért, míg a rendezői székbe a főszereplőknél fele annyi idős, a Dokik sorozattal színészként 3 Golden Globe-díjra jelölt Zach Braff ült.
Igazi jutalomjáték, szórakoztató, könnyed darab, mely valószínűleg soha nem lesz mérföldkő a mozizás történetében, de kit érdekel. Az élményt olyanok játéka teszi teljessé, mint a Hamer nyomozót alakító Matt Dillon, vagy az állandóan hangosbemondóval rohangászó, totál szenilis Milton bőrébe bújt Christopher Lloyd (79).



