
Szellemidézés

David Gilmour 1967 legvégén került a Pink Floydba, miután a zenekar addigi frontembere (és amúgy Gilmour jóbarátja), Syd Barrett teljesen kezelhetetlenné vált. A Floyd zenészei keresve sem találhattak volna megfelelőbb pótlást Barrett helyére, Gilmour ugyanis precíz volt és megbízható, kiválóan gitározott és énekelt, gondjai csupán a dalszerzéssel, vagy legalábbis a dalszövegírással voltak – ez a mai napig végigkíséri a karrierjét. Szerencséjére mindig volt mellette valaki, aki segített neki a szövegekben: a Floydban Roger Waters (mígnem kiszállt az együttesből 1985-ben), a poszt-Waters időszakban előbb Anthony Moore, később pedig Polly Samson, aki egyben a második felesége is lett.
A Pink Floyd munkásságában elsősorban Gilmour felelt a zenei oldalért, és az emblematikus gitározása (valamint énekhangja) alapvetően határozta meg a zenekar hangzását. Persze az egyre inkább egyeduralomra törő Waters mellett nehéz volt érvényesülnie, viszont ő sem az a nagyon háttérbe húzódó típus, így nem is volt akkora meglepetés, hogy már 1978-ban kiadott egy (címnélküli) szólólemezt.



2010-ben Gilmour készített egy közös lemezt az Orbbal (Metallic Spheres), bár a közös munka inkább úgy zajlott, hogy a Floyd-vezér a saját stúdiójában (ami egy, a Temzén parkoló hajón található) felgitározott egy csomó témát, ezeket elküldte Alex Patersonéknak, ők meg azt csináltak vele, amit akartak. 2014-ben Gilmour és Mason kiadta a Floyd hattyúdalát a 2008-ban elhunyt Rick Wright tiszteletére The Endless River címmel, ami nem volt más, mint egy outtake-gyűjtemény a Division Bell sessionökről. És aztán 2015-ben megjelent az újabb szólólemez is Rattle That Lock címmel, egészen kellemes, friss és egyáltalán nem nagypapás dalokkal – eddig ez Gilmour legjobban sikerült saját albuma. 
A következő nyáron már nem is volt kérdés, hogy a schönbrunni koncertet is megnézzem – a pólai show-hoz hasonlóan az is nagyon tetszett. Csak azt sajnáltam, hogy a pompeii koncertekre nem sikerült eljutnom; mellesleg pont úgy alakult, hogy négy hónappal később, 2016 novemberében jártam arra, és még mindig láttam Gilmour plakátot. Szerencsére most itt van kárpótlásként a római kori romok között rögzített koncert.
A Live At Pompeii-nek van némi előtörténete: 1971-ben a Pink Floyd fellépett a romos amfiteátrumban, közönség nélkül, és az emlékezetes eseményről film is készült. 45 évvel később Gilmour immáron szólóban tért vissza a helyszínre, és közönség előtt adott koncertet két egymást követő napon. A film próbatermi felvételekkel, interjúkkal indul, de aztán már ott is vagyunk Pompeiiben – érdekes módon nem a lelátókon foglalnak helyet a nézők, hanem a küzdőtéren, a színpad pedig a szűkösségből adódóan jóval kisebb, mint a többi állomáson, de azért az emblematikus és még a Floyd-időkből származó kerek kivetítőt most is megkapjuk. 
A hírek szerint a korábban sokszor csigalassúsággal dolgozó Gilmour már a Rattle That Lock folytatásán dolgozik, és azt is szeretné megturnéztatni – könnyen lehet, hogy majd ahhoz is megpróbálok egy nyaralást igazítani.


