Tarr Béla Sátántangóját 4k-ban újra bemutatják a tengerentúlon


Tarr Béla bő 7 órás mesterműve 25 év után visszatér az amerikai mozikba.

Ellenben a legtöbb filmkészítővel, akik nyugdíjba vonulnak, Tarr Béla tényleg tartja magát az elhatározásához. A 2011-es A torinói ló című alkotása a végső munkája volt a géniusz rendezőnek, amely tökéletes hattyúdalként keretezte a több évtizedes munkásságát és a benne felbukkanó mesterműveket. Ennek a listának a csúcsa a Sátántangó a maga 422 percével, amit még 24 év elteltével is piszok nehéz végignézni. Na nem a hosszúsága miatt, hanem a benne rejlő aktualitások és érzelmi vonulatok miatt.

A Sátántangó sosem jelent meg Blu-ray-en, egészen mostanáig, ugyanis az Arbelos Films jelenleg Tarr filmjének 4k-s helyreállításán dolgozik , amit jövő év elején újra a mozikba küldenek, illetve Blu-ray/VOD (központi adatbankból lekérhető tartalom) formátumban is kiadnak. A Los Angeles-i székhelyű restaurációval foglalkozó cég emellett a Dennis Hopper nevével fémjelzett 1971-ben bemutatott Az utolsó mozifilmet is felújítja 4k minőségben, illetve eddig olyan alkotásokat javítottak fel, mint Toshio Matsumotótol a Funeral Parade of Roses, vagy Agnès Vardától a Jane B. par Agnès V..

Tarr Béla filmjének alapját Krasznahorkai László regénye szolgáltatta – több könyvét is filmre vitte pályafutása során -, ami a rendszerváltás küszöbén kalauzol el minket egy kis faluba, ahonnan a lakosok éppen elköltöznének, de egy halottnak hitt társuk visszatérése megváltoztatja a terveiket. Az összesen 12 nem kronologikusan építkező részre tagolódó fekete-fehér film, amit két 10 perces szünet szakít meg, a Sight & Sound kritikusai 2012-ben minden idők 36. legnagyobb filmjeként neveztek meg, így még jobban érthető, hogy az Arbelos miért hazánk eme filmjét szemelte ki következő projektjének, ami több mint két évtized elteltével ismét bezsebelheti majd a külföldi kritikusok elismeréseit.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Hallgasd meg Tom Hardy rap albumát 1999-ből
Következő cikk Három óriásplakát Ebbing határában - kritika