Trezor – kritika


Trezor, rendező: Bergendy Péter, szereplők: Anger Zsolt, Scherer Péter, Tasnádi Bence, magyar történelmi thriller, 75 perc, 2018. (12)

Izgalmas és fordulatokban gazdag 1956-os film tankok, barikád és Molotov-koktél nélkül? Bergendy Péter Köbli Norbert forgatókönyvéből rendezett. Az egykori bankrabló visszatér a tett színhelyére, igaz, nem önszántából. A bank már nem bank, a trezorban pedig nem aranyat őriznek. 

Beck János (Anger Zsolt) bankrablásért és – el nem ismert – emberölésért sokéves büntetését tölti a szegedi Csillagban, ahol főként Lenin és Sztálin műveit olvassa, hogy mikor eljön a szabadulás ideje, ideológiailag jól képzett legyen. Egy nap az őt tettenérő nyomozó (Scherer Péter) keresi fel azzal, hogy újra törje fel a trezort és hozzon ki onnan valamit.  Cserébe azt ígéri, hogy közbenjár a büntetés enyhítéséért.
Az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése utáni napokban járunk, az államosított kereskedelmi bank épületében jelenleg a Belügyminisztérium működik. A trezorban már nem arany és pénz van, hanem akták. Beck neki is lát a feladat elvégzésének, de az események váratlan fordulatot vesznek. Nem is egyet. Amikor egy rendszert erőszakkal megdöntenek, vagy megpróbálnak megdönteni, akkor az addigi haszonélvezők igyekeznek minden terhelő bizonyítékot eltüntetni és minél jobb színben feltüntetni magukat a hatalmat újonnan gyakorlók felé. Ez így működik, amióta világ a világ. Beck az elmúlt 10 évet börtönben töltötte és gyakorlatilag semmit nem tud arról, hogy az általa olvasottak hogy működnek a valóságban. Élteti a kommunizmust, de soha nem találkozott vele a hétköznapok során, nem volt sem vesztese, sem nyertese a rendszernek. A külvilággal való kapcsolatot a börtönőr jelenti, aki valahol mégis csak a rendszer kiszolgálója és – kényszerű – barátságuk ellenére ki tudja, mennyire megbízható hírforrás.

Valahol azokra emlékeztet, akik úgy állnak ki egy eszme, egy ideológia mellett, hogy nem igazán látnak a dolgok mögé. Sokszor a saját maguk által kreált – pszichológiai – börtön foglyaként nem akarnak, vagy nem tudnak mögé látni. Egy biztos, mindettől függetlenül ő lesz a filmben látható kevés gerinces ember egyike. Bár a filmben láthatunk szovjet katonákat, ávósokat, forradalmárokat és valós történelmi személyeket is, az egész tulajdonképpen Scherer és Anger macska-egér harca. Mindkettő akar valamit a másiktól, mindkettőnek elszámolni valója van a másikkal.

Trezor Trailer

Íme az előzetes! Várható bemutató: novemberben

Közzétette: Trezor – 2018. október 9., kedd

A Trezor erőssége, hogy pusztán néhány szereplővel és gyakorlatilag egyetlen helyszínnel képes a bemutatni az 1956-os forradalom és szabadságharc utáni zűrzavart. A történelmi esemény, illetve korszak esszenciáját megragadva ütköztet emberi sorsokat. A másik erőssége maga Anger, aki hitelesen formálja meg a kisembert. Egyszerre bűnös, aki bűnhődik, munkás, aki hisz a rendszerben, széftörő, akiben ott a szakmai büszkeség, illetve apa és férj, aki szeretné viszontlátni a családját. Vitorlát bont a történelem viharában, sodródik, hánykolódik, miközben sűrűn hagyja el a száját a b…meg és a fa…om, de úgy, hogy a néző nem tudja nem szeretni, nem tud nem azonosulni vele. Tévébe készült, de moziban is működik, akár oda is benézhetne (a sajtónak moziban mutatták be).
Tévépremier: november 4-én, 19.45-kor a Dunán!

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Erős előzetes érkezett a True Detective 3. évadához
Következő cikk Julia Roberts és Dermot Mulroney megválaszolják a neten róluk keringő kérdéseket