The Beatles: A fehér 50 árnyalata


Fél évszázaddal ezelőtt, 1968. november 22-én jelent meg a Beatles egyik leghíresebb lemeze, az ún. Fehér Album. Emellett mi sem mehetünk el szó nélkül: összeszedtünk 50 fontos tudnivalót a monumentális lemezzel kapcsolatban – külön áttekintjük mind a 30 dalt, másrészt 10+10 további érdekességet is felsorolunk.

1. A lemez címe szimplán The Beatles. Az album a rajongóktól viszonylag hamar megkapta a White Album elnevezést, és a legtöbben azóta is így hivatkoznak rá.

2. Az albumon hallható számok nagy részét Indiában írták a tagok 1968 tavaszán, miközben Maharishi Mahesh jógi meditációs kurzusán vettek részt. A legtöbb dalt John Lennon szállította, aki saját véleménye szerint azért is volt ilyen termékeny, mert ekkortájt jött össze Yoko Onóval. A Beatle később is elismerően nyilatkozott ekkor készült szerzeményeiről, és a White Albumot tartotta a Beatles legjobb lemezének. Nem mindenki értett egyet vele: a zenekar producere, George Martin egyáltalán nem volt elégedett Lennon ekkor íródott dalaival.

CREDIT: © APPLE CORPS LTD.

3. A legtöbb szöveget személyes élmények ihlették, de jó pár dalra aktuálpolitikai események is hatottak. 1968 bőven nyújtott inspirációt: Vietnámi háború, Martin Luther King és Robert Kennedy meggyilkolása, diáktüntetések Franciaországban és az NSZK-ban, Csehszlovákia lerohanása – hogy csak a legfontosabbakat említsük.

4. Miután visszatértek Indiából, a Beatles tagjai George Harrison Kinfauns nevű birtokán gyűltek össze Esherben (ez London külterületén található), ahol több mint két tucatnyi demót készítettek.

5. A White Album felvételei ’68 májusa és októbere között zajlottak.

6. Yoko Ono felbukkant a stúdióban, ami feszültséget szült, ugyanis a Beatles tagoknak korábban nem volt szokása elhívni a barátnőket, feleségeket a felvételekre. Ono még akkor is bent maradt, amikor lebetegedett – Lennon inkább hozatott neki egy ágyat, csak hogy közel legyenek egymáshoz. Amikor a Beatle befejezett egy felvételt, mindig Onóhoz fordult először visszajelzésért, és nem a zenésztársakhoz. Érdekesség, hogy Paul McCartney is ekkortájt bútorozott össze későbbi feleségével, Lindával.

7. Az 1967-es Beatles lemezeken (Sgt. Pepper’s…, Magical Mystery Tour) meglehetősen háttérbe szorultak a gitárok, a Fehér Album legtöbb dalában viszont ismét főszereplővé léptek elő. Már a ’68 tavaszán kiadott Lady Madonna kislemez is arról árulkodott, hogy McCartneyék visszatértek a jó öreg rockandrollhoz.

8. Ugyan nem került fel az albumra, de a ’68 augusztusában kislemezként kiadott Hey Jude is a White Album sessionök során került rögzítésre.

9. George Martin produceri befolyása ebben az időszakban már igencsak lecsökkent – a Beatles tagjai eddigre már szinte teljesen átvették az irányítást a stúdióban. Martin a felvételek közben több hétre le is lépett vakációzni, és a munkát jóval fiatalabb kollégáira hagyta: a pár évre rá David Bowie glames lemezeit jegyző Ken Scottra, illetve a később szintén komoly karriert befutó Chris Thomas-ra. Mindketten 21 évesek voltak ekkor…

10. Jó pár dalban csak egy-egy Beatle hallható, ami már igencsak előrevetítette, hogy ennek nemsokára feloszlás lesz a vége. Az összesen 94 perces Fehér Album 30 dalából mindössze 16-ban szerepel együtt mind a négy tag.

CREDIT: © APPLE CORPS LTD.

És akkor most fussunk is végig a számokon – zárójelben a dal első számú szerzőjét tüntettük fel.

1. Back In The U.S.S.R. (McCartney): máris visszatérünk az old school rockandrollhoz. Egyértelmű a Beach Boys (Mike Love együtt meditált a Beatles-szel Indiában) és Chuck Berry hatása. A felvételen McCartney dobol, nem pedig Ringo Starr, utóbbi ugyanis megsértődött a többiek maximalizmusán, és beiktatott magának több hét kényszerpihenőt. A dalnak nem mindenki örült, főleg egy olyan időszakban, amikor a szovjetek bemasíroztak Csehszlovákiába, ráadásul egyes amerikai konzervatívok úgy értették a refrén első sorát, hogy „I’m backing the U.S.S.R.” (vagyis „támogatom a Szovjetuniót”).

2. Dear Prudence (Lennon): a dalt Mia Farrow húga, Prudence ihlette, aki nővérével együtt szintén részt vett az indiai meditációs kurzuson, és szinte soha nem akart előjönni a szobájából. Lennon megpróbálta előcsalogatni a fiatal hölgyet, és aztán írt az egészről egy dalt. A nyitószámhoz hasonlóan ebben is McCartney dobol, de aztán Ringo száműzetésének vége szakadt, miután nagy nehezen visszakönyörögték a többiek, és még a dobszerkóját is feldíszítették virágokkal.

3. Glass Onion (Lennon): a szerzőnek elege volt abból, hogy sokan mindenféle rejtett üzeneteket magyaráznak bele a szövegeibe, ezért kitalálta, hogy jól összezavarja az ilyen rajongókat. Ebben a dalba beleszőtte több korábbi Beatles szám címét, de igazából az egész csak olaj lett a tűzre. Egy évvel később, amikor tévesen az terjedt el, hogy McCartney meghalt, a Glass Onion soraiban sokan erre a tévhírre utaló jeleket fedeztek fel.

4. Ob-La-Di, Ob-La-Da (McCartney): a Fehér Album egyik leghíresebb, vagy talán leghírhedtebb felvétele. Lennon ki nem állhatta, és csupán annyit mondott róla, hogy „szar nagymama zene”. McCartney sokáig nem is adta elő koncerteken, csak az utóbbi pár évben merte elővenni. Érdemes meghallgatni a dal korai változatát az Anthology 3 című válogatáson – sokkal élvezetesebb, mint a végeredmény.

5. Wild Honey Pie (McCartney): az ilyen dalokra találták ki a ’filler’ kifejezést. A szövegben csak annyi hangzik el, hogy „honey pie”, és mivel a Beatles csinált még egy ilyen című dalt, ennek az elejére még odaírták, hogy ’wild’.

6. The Continuing Story Of Bungalow Bill (Lennon): az indiai meditációs táborban volt egy amerikai srác, Rik, aki egy napon elment tigrisre vadászni; róla írta a dalt Lennon, csak Rikből Bill lett, és Buffalo Bill nevét megváltoztatva végül Bungalow Billnek nevezte el a dal főszereplőjét. Érdekes módon három Beatles feleség is énekel benne, Yoko Ono ráadásul egy saját sort is kap.

7. While My Guitar Gently Weeps (Harrison): a Beatles szólógitárosának egyik leghíresebb dala. Ő azonban nem vállalta a szólót, hanem átadta a lehetőséget jóbarátjának, Eric Claptonnak, aki egy Lucy névre keresztelt hangszert szólaltatott meg a dalban. Érdekes egyébként megfigyelni, hogy a Fehér Albumra Harrison teljesen lejött a korábbi évek India-tripjéről.

8. Happiness Is A Warm Gun (Lennon): akárcsak a Bungalow Billben, úgy itt is előjön a fegyver tematika, ami Lennon későbbi sorsát ismerve egészen más szemszögbe helyezi a szöveget. A szerzőt egy fegyvermagazin címlapja ihlette meg, és amit hallunk, az a Sgt. Pepperen található A Day In The Life-hoz hasonlóan egy összetett szerzemény. Lennon három dalkezdeményt gyúrt össze, és ezeknek alcímet is adott a főszereplőik kapcsán: az első volt a mocskos öregember, a második a drogos, a harmadik pedig a fegyveres bandita. Az „I need a fix” sort nyilván többféleképp is lehet értelmezni, itt viszont valószínűleg egy drogos utalást rejt (ekképp magyarul úgy lehetne lefordítani, hogy „kell egy adag”), ami nem is csoda, hiszen Lennon, noha  a dalokat tisztán írta Indiában, a Fehér Album felvételei során sajnos rácsúszott a heroinra.

9. Martha My Dear (McCartney): szerelmes dal, de valójában a szerző juhászkutyája ihlette. Noha zenekari felvételről van szó, a vonósokon és a gitáron kívül az összes hangszert Macca szólaltatta meg.

10.I’m So Tired (Lennon): a Revolverről ismert I’m Only Sleeping zaklatott folytatásának is tekinthető. Klasszikus, amolyan vissza-a-gyökerekhez típusú Lennon rockdal. A végén hallható motyogást sokan beleszőtték a „Paul meghalt” teóriába.

11. Blackbird (McCartney): a legenda szerint afro-amerikai polgárjogi harcosok ihlették. Ez Macca egyik kedvenc saját szerzeménye – már a 70-es évekbeli Wings turnékon is előszeretettel játszotta. Dave Grohl emlékezetes módon adta elő a 2016-os Oscar-díjkiosztáson, míg a Dandy Warhols bele is szőtte a címét a Welcome To The Monkey House című 2003-as dalába, ekképp: „when Michael Jackson dies, we’re covering Blackbird” (vagyis „ha meghal Michael Jackson, feldolgozzuk a Blackbirdöt”). Jacko 2009-ben elhunyt, a zenekar pedig állta a szavát. Még egy fontos infó: nem is lehet kérdéses, hogy a BlackBirds nevű magyar Beatles tribute zenekar neve honnan származik.

12. Piggies (Harrison): a csembaló miatt egy meglehetősen barokkos hangvételű dal, a filozofálásra mindig is hajlamos szerző az elanyagiasodó világról írta, meglehetősen kritikus hangnemben. Charles Manson különös üzeneteket vélt kihallani a szövegből, no de ezt majd a Helter Skelternél fejtjük ki bővebben.

13. Rocky Raccoon (McCartney): klasszikus vadnyugati párbajtörténet, Macca vicces western akcentusával. Érdekes megfigyelni, hogy az állatos dalok (feketerigó, malacok, mosómedve) egymás mellé kerültek az albumon. Természetesen szándékosan.

14. Don’t Pass Me By (Ringo): ez is country, egyben Ringo első saját szerzeménye. Már vagy 5 évvel korábban elkezdte írni, és 1968-ra készült el vele.

15. Why Don’t We Do It In The Road? (McCartney): Indiában Macca meglátott két majmot közösülni az utcán, és már minden adott is volt egy dalhoz. A téma persze nem ihletett remekművet, és az is lehet, hogy jobb lett volna meghagyni akusztikus változatban (az Anthologyn hallható az a verzió).

16. I Will (McCartney): egyszerű akusztikus balladáról van szó, amit Macca akár egyedül is megcsinálhatott volna, hiszen ekkoriban már simán egyedül is rögzített egy dalt, ha úgy tartotta kedve. Ennek ellenére Lennon és Ringo is szerepel benne, és döbbenetes módon 67-szer (!) vették fel, mire a szerző tökéletesnek találta. Állítólag ez volt az első szerelmes szám, amit Paul Lindának írt.

17. Julia (Lennon): az egyetlen dal a Beatles katalógusban, amin egyedül Lennon szerepel. Édesanyja halálának tizedik évfordulójára írta, és a témát  továbbvitte két évvel később az első igazi szólóalbumán. Az itt hallható ún. fingerpicking, vagyis pengető nélküli gitártechnikára a neves énekes-dalszerző, Donovan tanította Lennont az indiai meditációs táborban. Ez az álomszerű dal remekül zárja le az első lemezt.

18. Birthday (McCartney): akárcsak az első lemez, úgy a második is egy lendületes rockdallal indul. Egy alkalommal Macca bement a stúdióba a riffel, ott hozzáírt egy nem túl bonyolult szöveget, majd a többiekkel összerakta és felvette pillanatok alatt. Az egyik leggyorsabban elkészült Beatles dal.

19. Yer Blues (Lennon): talán a legsötétebb szövegű szám a lemezen – zeneileg az akkoriban népszerű blues hullámra reflektált. Lennon élőben is előadta.

20. Mother Nature’s Son (McCartney): ismét egy igazi egyszemélyes dal Maccától (a fúvósokat leszámítva); állítólag a szüleinek írta.

21. Everybody’s Got Something To Hide Except For Me And My Monkey (Lennon): akár a Why Don’t We Do It In The Road folytatása is lehetne (lásd majmok), de egyesek szerint Maharishiről, míg mások szerint a heroinról szól, viszont Lennon azt állította, hogy a Yokóval való kapcsolata ihlette.

22. Sexy Sadie (Lennon): na itt már tényleg a jógi a főtéma, és Lennon eleinte a Maharishi névvel énekelte a szöveget, de aztán a tapintatosság miatt ezt átírta Sexy Sadie-re. Mint ismert, Paul és Ringo elég hamar otthagyták az indiai meditációs tábort, viszont George és John egy darabig még maradt. Egy idő után aztán ők is leléptek, ugyanis elterjedt a jógiról, hogy kikezdett az egyik női vendéggel (egyesek források szerint Mia Farrow-val, mások szerint egy nem híres amerikai hölggyel). Később maguk a Beatles tagjai is cáfolták az egészet, de addigra már megszületett ez a dal.

23. Helter Skelter (McCartney): eredetileg blues-os hangvételű szerzemény volt (az egyik ilyen take meghallgató az Anthologyn), és létezik belőle egy 27 perces változat is. Végül aztán Macca felgyorsította a tempót, mert be akarta bizonyítani, hogy nem csak Lennonban, hanem ő benne is megvan a rocker vér. Akkoriban a dal elég rossz fogadtatásban részesült, köszönhetően annak is, hogy a tömeggyilkos Charles Manson és követői félreértelmezték a szövegét. Manson meg volt győződve róla, hogy a Fehér Album rejtett üzeneteket tartalmaz, és ezek szerinte őt és társait arra inspirálták, hogy gyilkosságokat kövessenek el. Manson nem tudta, hogy a brit angolban a helter skelter nemcsak zűrzavart jelent, hanem csúszdát is – a dalszöveg ismeretében ezen nincs is mit csodálkozni. 1988-as koncertjein a U2 feldolgozta a számot, és ahogy az a Rattle And Hum abum legelején is hallható, Bono mindig úgy konferálta be, hogy „ez az a dal, amit Charles Manson ellopott a Beatles-től, mi most meg visszalopjuk.” A szám megítélése a 90-es évekre teljesen megváltozott, egyre többen kezdtek áradozni róla, és sokan kikiáltották minden idők első igazi punk-metal felvételének. Macca 2004-ben játszotta el először élőben, és azóta is műsoron tartja.

24. Long, Long, Long (Harrison): a szerző állítólag egy Dylan számból nyúlta az akkordokat. Álomszerű hangulata van – egyszerre szerelmes dal és szól Istenhez. A végén egy palack rázkódása hallatszik, ami egy orgona tetején állt.

25. Revolution 1 (Lennon): a Beatles már 3 hónappal a Fehér Album megjelenése előtt kiadott egy Revolution című számot, a Hey Jude kislemez B-oldalaként. Érdekes módon ez az akusztikus nagylemez változat létezett előbb, és Lennon mindenképp ki akarta adni single-ként, de a többiek leszavazták. Végül szinte teljesen azonos szöveggel csináltak belőle egy rockos verziót, és az jött ki a Hey Jude-dal.

26. Honey Pie (McCartney): egy autentikus music hall felvétel. Akárcsak az Ob-La-Di Ob-La-Dát, úgy Lennon ezt is gyűlölte.

27. Savoy Truffle (Harrison): a dal, ami Eric Clapton édességmániájáról szól. Állítólag Derek Taylor, a Beatles sajtófőnöke segített a szerzőnek a szövegben (egyes források szerint a Happiness Is A Warm Gun pár sora is tőle származik). A dalban megemlítődik az Ob-La-Di Ob-La-Da, amit nem csak Lennon, hanem Harrison is rühellt.

28. Cry Baby Cry (Lennon): fura szövegű altatódal, amivel kapcsolatban a legérdekesebb tudnivaló, hogy ennek a felvétele közben sokallt be Geoff Emerick hangmérnök és hagyta ott a zenekart. Illetve van itt még egy fontos apróság: a szám végén felcsendül egy amolyan hidden track, Can You Take Me Back címmel. Ez egy McCartney szerzemény, és mindössze fél percig tart (teljes változatában bő két perces volt).

29. Revolution 9: a „dal”, amire kitalálták a léptető gombot. 8 irtózatosan hosszú percig tart, zeneileg értelmezhetetlen, nevezzük inkább hangkollázsnak. A rossznyelvek szerint ez volt Lennon bosszúja az Ob-La-Di Ob-La-Dáért. McCartney tiltakozott is az ellen, hogy a lemezre kerüljön, és nem is vett részt az elkészítésében. Ringo csak az effektek kiválasztásában segédkezett, az egészet végül Lennon és Ono rakta össze, némi harrisonos segítséggel. Állítólag azért ez lett a címe, mert a 9-es volt Lennon szerencseszáma („number nine, number nine, number nine…”). Az biztos, hogy nem könnyű hallgatnivaló, de még ez is gyakorolt hatást a poptörténelemre, ugyanis akár a hangmintázás előfutárának is tekinthetjük.

30. Good Night (Lennon): altatódal, amit Lennon az akkor ötéves fiának, Juliannek írt. Ringo énekével került rögzítésre, akit egy 26 tagú nagyzenekar és egy kórus kísér. Direkt lett giccses a végeredmény, és ahogy az első lemezt a Julia, úgy a maga módján a másodikat ez a dal szintén nagyszerűen zárja le.

Most pedig jöjjön további tíz érdekesség a Fehér Albummal kapcsolatban!

11. A Beatles ekkortájt állt át a nyolcsávos rögzítésre. Kicsit ezt is konceptalbumnak szánták, ezért nincsenek rajta a szokásos 3 mp-es szünetek a dalok között.

12. Fontos infó a Derrick című német krimisorozat rajongóinak: a Fehér Album több dalában közreműködik egy Harry Klein nevű jazz szaxofonos.

Jeff Lyne és a már Lenon nélküli Beatles

13. Egy akkor 20 éves feltörekvő zenész, bizonyos Jeff Lynne bejutott a stúdióba, amikor a Beatles az albumon dolgozott. Lynne elmesélése szerint pont akkor volt bent, amikor az egyik teremben Paul és Ringo, a másikban meg John és George külön dolgozott valamin. A fiatal srácra akkora hatással volt az élmény, hogy napokig nem tudott aludni, nem sokkal később pedig megalapította Electric Light Orchestra névre hallgató, igencsak Beatles ihletettségű saját zenekarát, mely a 70-es/80-as években hatalmas sikereket ért el. Lynne később összebarátkozott Harrisonnal, akinek Cloud Nine című lemezén producerkedett, együtt játszottak a Traveling Wilburys nevű szupergruppban, és aztán a 90-es években kiadott Anthology sorozatot is ő jegyezte producerként.

14. Két dal lemaradt a Fehér Albumról, pedig szinte az utolsó pillanatig a tracklist részei voltak. Az egyik a What’s The New Mary Jane; ez egy meglehetősen elvont, de még élvezhető kísérleti darab, amit Lennon rakott össze, Harrison segítségével. Utóbbi Beatle jegyzi a másik lemaradt számot: ez a Not Guilty, amit a Beatles 102-szer (!) rögzített, és ami aztán 11 évvel később jelent meg a szerző cím nélküli szólólemezén. Mindkét dal meghallgatható az Anthology 3 című válogatáson.

15. George Martin ellenezte a dupla albumos formátumot – szerinte jobb lett volna, ha a legjobb számokat adták volna ki egy szimpla lemezen. A Beatles tagjai amúgy nem csak a dalokban, hanem az artworkben is el akartak kanyarodni az 1967-es tarkabarka, pszichedelikus világtól; ezért lett teljesen fehér a borító.

16. A Fehér Album volt az első Beatles nagylemez, ami a legendás „almás” címkével jelent meg. A zenekar nem sokkal korábban alapított egy Apple nevű céget, ami katasztrofális vállalkozásnak bizonyult, de ez egy hosszú és bonyolult történet.

17. Szintén az Apple adta ki Harrison első szólólemezét (a Wonderwall című film zenéjét), illetve Lennon első szólómunkáját, az Onóval közös Two Virgins című kísérleti albumot. Előbbi három héttel a Fehér Album előtt jelent meg, utóbbi pedig egy héttel a Beatles lemez után. Egyiket sem ajánljuk senkinek meghallgatásra, még az ellenségeinknek sem.

18. A Fehér Album korai példányain szerepelt egy sorszám. Az első négy példányt természetesen a zenekar tagjai kapták. Ringóé volt az 1-es számú – ez 47 évvel később, 2015-ben 790000 dollárért talált gazdára egy aukción.

19. Azóta sokan adtak ki cím nélküli, amolyan„színes” albumot. Említhetjük pl. a Metallica 1991-es lemezét (Black Album), vagy a Prince-féle visszavont Black Albumot. Ennek a műfajnak amúgy a Weezer a nagymestere: volt már kék, zöld, piros és fehér lemezük, hamarosan pedig jön a fekete is. Fontos még megemlíteni Danger Mouse hírhedt lemezét, a Grey Albumot, amin az amúgy Brian Burton névre hallgató producer a Beatles-féle White Album dalait mashupolta Jay-Z Black Albumával.

20. A Fehér Album pár hete megjelent újrakevert változatban, és kijött belőle bonus trackes kiadás is: ezeken a Harrison házában rögzített demók hallhatóak, de olyan reissue is megvásárolható, amire még sok egyéb érdekesség felkerült (pl. a Revolution 1 tízperces változata, a 12 perces Helter Skelter vagy a teljes Can You Take Me Back).

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Nyughatatlan özvegyek - kritika
Következő cikk Michael B. Jordan és a Creed II rendezője végigszaladnak a híres bokszfilmeken