
A misztikus posztmodern ember
Semmi újszerű, de még meglepő egyediség sincs a Végtelen matrjoska (Russian Doll) ötletében, mégis az újdonság erejével pofoz minket fel ez a nyolc részes, alig fél órás részekből álló új Netflixes sorozat, ami egyszerre olyan sok minden tud lenni, hogy mi magunk is kapkodjuk a fejünket. Ráadásul olyan erős, temperamentumos karaktert téve az élére, hogy mind műfajában, mind misztikus nyomozós mivoltában irtó szórakoztató és lebilincselő minden perce.
Ahogy már említettem, rengeteg mindenről szól, kezdve egzisztenciális válságtól egészen egy morális útvesztőig, foglalkozva mindeközben a XXI. század társas elmagányosodás jelenségével és a gender-téma liberális elfogadásával. És még negyedét sem soroltam fel a szimbolikus korrajznak, amit ez a tényleg merőben rövid, de annál nagyobbat durranó sorozat elénk tár.

A felvázolt történetet már számtalan film feldolgozta, gondoljunk csak az Idétlen időkigre, a Holnap határára, a Boldog halálnapot!-ra, vagy már nekünk, magyaroknak is van ilyen tematikájú filmünk, a Hurok (ami nem is sikerült rosszra). Ezek mind megannyi műfajban próbálják az említett anomáliát megkoreografálni és az összezavarodott időkontinuumot a helyére állítani, aminek vagy egy ádáz ellenség legyőzésével lehet véget vetni vagy legtöbb esetben egy önmagunkban keresendő, lelki probléma megoldásával.
A látványra külön felhívnám a figyelmet, mert iszonyat kompakt és bár a történet a folyamatos meghalások és feltámadások miatt ugyanabban a pár épületben és utcarészen játszódik, mégis a világítás és a műfaji keveredések rendkívül mérvadóak. A kezdeti változatos halálokat bemutató könnyed komikus gegekből az utolsó előtti részre már átmegy egy egészen horrorisztikus pszichothrillerbe, ahol már a flashbackektől kezdve mindenféle dolgok közrejátszanak Nadia személyiségének alakításában.
A sorozat végén a megoldás nem teljesen kerek, azonban az út, amiről ez a sorozat is szól, sokkal hangsúlyosabb. A zenei válogatás nagyon betalált, főleg a nyitószám Harry Nilssontól, a Gotta Get Up már minden egyes felcsendülésnél egy félmosolyra ad okot, hogy valami már megint történt. Amúgy az egész hangulata és filozófiája – mert az is van benne -, egy igazán tökös, csajos, de leginkább társadalmi narratíva arról, hogy is dolgozunk fel traumákat napjainkban és milyen skizofrén állapotokat generál a nagy intergalaktikus magányunk, főleg, ha még társadalmi nyomásnak is ki vagyunk téve, ez esetben Nadia 36 évesen úgy él, mint egy hedonista egyetemista.
A nagy életbölcsességek nincsenek benne kimondva, leginkább arra koncentrál, hogy milyen az, ha a sors ad és elvesz tőlünk. Kicsit Nadia sorsa hasonlít a Black Mirror Bandersnatch című epizód interaktív epizódjára is, csak itt helyettünk a főhős választ a lehetséges alternatívák között, mi csak izgulva nézzük döntéseit. Ahogy ott is, itt is a főhős foglalkozása videójátékokhoz köthető, ergo nagyon könnyen asszociálhatunk erre a „valóságban meg sem történt” húzásra, de ezek a sorozatok már rég nem adnak ezekre a felvetésekre konkrét táptalajt, olyannyira nem, hogy a lezárás is magában rejt egy esetleges folytatást, aminek mi csak örülnénk.


