Most van most – kritika


bor 6

Most van most, rendező: Szajki Péter, szereplők: Tompos Kátya, Mohai Tamás, Básti Juli, magyar játékfilm, 90 perc, 2019. (16)

Mikor máskor?

A Most van most a romantikus vígjáték és a road movie szórakoztató egyvelege kíván lenni, küldetését azonban csak részben teljesíti, mert bizonytalanul kezeli az ehhez szükséges eszközöket.

Szilvi (Tompos Kátya) az esküvője elől menekülve leinti a szabadnapos taxis Petyát (Mohai Tamás) és csak annyit mond, el innen, minél messzebb. Esküvőről megpattanni egyáltalán nem vicces, mégis a vígjáték műfaja volt az, amelyik élve a lehetőséggel számos szórakoztató és kevésbé szórakoztató alkotást hozott létre a témában. Úgy tartják, hogy maga a vígjáték nehéz műfaj, mert nagyon könnyű elrontani és ez különösen igaz akkor, amikor valaki egy ilyen drámai szituációból humoros és könnyed mozit akar csinálni. A házasság és úgy általában az elköteleződés már pedig komoly dolog, rengeteg könyv, tanulmány és blog szól erről, pozitív és negatív példákkal van tele az internet. „Csak egy darab papír.” – szokták mondani, a valóság persze ennél sokkal összetettebb, minden esetre ma már egy egész iparág épült rá erre és az anyagi, valamint jogi vonzata sem elhanyagolható. Egy bizonyos korba lépve szinte elkerülhetetlen, hogy a rokonok, barátok, ismerősök ne kezdjenek el ezzel foglalkozni (én csak azt akarom, hogy boldog legyél, mikor lesz már unokám?, pedig a Béla olyan rendes gyerek volt stb.), az ember gyakran érzi azt, hogy mindenki, az egész társadalom őt figyeli.

1 3

Szóval Szilvi beül ebbe a taxiba, Petya meg csak mondja és mondja és mondja. Mindenki ismeri azt, amikor csak szeretnénk A-ból B-be eljutni és egyáltalán nincs kedvünk beszélgetni, de a sofőrnek be nem áll a szája, és ha mi nem válaszolunk, akkor magát szórakoztatja. Persze valahol Petyát is meg lehet érteni, a helyzet kellően abszurd ahhoz, hogy az ember magyarázatot várjon rá, másrészt Szilvi egyáltalán nem rossz csaj. És akkor megint itt van a közös élet témája, hogy tulajdonképpen ki mit vár az esküvőtől, a másiktól, hogyan jut el idáig és miért gondolja meg magát. Az ember életében ez mindenképpen hatalmas változás, valami újnak a kezdete és egyáltalán nem elítélendő, ha valaki fél ettől.
Vígjátékról lévén szó nem jutunk el odáig, hogy Szilvi mit várt ettől az egésztől, mit gondol a barátnőzésről, a gyerekvállalásról, a hűségről, a házimunkáról, a feleség és anya szerepéről. Annyit mindenesetre megtudunk, hogy a szülőknek való megfelelés miatt ment bele ebbe az egészbe. Ez, valamint az, hogy a megszégyenült férjjelölt nem képes méltósággal viselni a dolgot, egy ellenszenves valakinek van beállítva, aki nincs hozzászokva ahhoz, hogy nemet mondjanak neki (egy gazdag vállalkozó, aki mellett semmiben nem szenvedne hiányt, vagy mégis) mintegy felmenti Szilvit tettének következményei alól.

2 4

Miközben Petya továbbra is mondja a magáét, a lány férfiakat keres fel a múltjából, olyanokat, akiknek korábban kosarat adott és most lehetőséget adna az újrakezdésre. Mivel nem lehet csak úgy, kéretlenül betoppanni mások életébe, a számvetés, a múlttal való szembenézés ebben a felfokozott érzelmi állapotban meglehetősen frusztrált pillanatokat szül. Nagyjából a második percnél megfogalmazódik a néző fejében a kérdés, hogy vajon Petya – akiről csak az ötödik percben tudjuk meg, hogy szintén nagy elhatározás előtt áll – miért nem egy nikotintól sárgálló bajszú, cefreszagú, ellenszenves, üresfejű és lerobbant hatvanas. Hát miért nem? Na ugye. Tompos Kátya kellően feldúlt, Mohai Tamás pedig kellően nagydumás, egy idő után a kémia is elkezd működni kettejük között, talán az utóbbi hangját lehetett volna lágyítani, mert elég hangos és éles a 90 perc 90 %-ához. A mellékszereplők – Elek Ferenc, László Zsolt, Lovas Rozi, Kovács Lehel, Scherer Péter, Andai Kati, Borbiczki Ferenc stb. – is szereznek néhány élvezetes percet.

Mint azt fentebb írtam, a vígjáték műfaja nem könnyű és bár a Most van most nem hat olcsónak, sok helyen érezni a bizonytalanságot (dialógusok, hang, remegő kamera stb.). Az alaphelyzet ugyan ismerős, láttunk már ehhez hasonlót, de a harmincasok egzisztenciális problémáiból gyakorlatilag bármit ki lehet hozni. A lényegi mondanivalót jobban átgondolva, az apróbb, de mégis bosszantó kijavítva, az arányokat jobban eltalálva lenne csak igazán szórakoztató.
A carpe diem üzenete (pl. a nem túlagyalt cím által is) és a házasság, mint hosszú távú elköteleződés érdekes kettősséget rejt magában, a két főszereplő azonban túlságosan el van foglalva magával ahhoz, hogy a cselekmény ezt kihasználja.

10 6

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Ennyiszer láthatjuk még Stan Leet Marvel-filmben cameózni
Következő cikk Napi pofon: a Csúcsformában is női rebootot kap