
Vallásinterjú
Az Isten városa (2002) Oscar-jelölt brazil rendezője, Fernando Meirelles a 2013-as pápai lemondás körüli eseményekről készített filmet Jonathan Pryce és Sir Anthony Hopkins főszereplésével.
2013-ban az argentin Jorge Mario Bergoglio (Jonathan Pryce) bíboros XVI. Benedek pápa (Sir Anthony Hopkins) Castel Gandolfó-i nyári rezidenciájára érkezik. A bíboros korábban levélben kérte tisztségéből való felmentését, ám hivatalos válasz nem érkezett, most pedig a Szentatya magához hívatta. A reformernek számító, puritán, jókedélyű és közvetlen Bergoglio a regnáló pápa egyik legnagyobb kritikusa. A két ember jobban nem is különbözhetne egymástól, különösen, ami a katolikus egyház világban betöltött szerepéről, küldetéséről és jövőjéről alkotott véleményüket illeti. A német Joseph Aloisius Ratzinger bíboros fiatalkorában igazi lázadónak számított, egyházfőként azonban elenne van minden változásnak. A találkozót követően XIV. Benedek lemond, a jezsuita Bergoglio bíborost pedig pápává választják és Ferenc néven beiktatják hivatalába. Vajon mi történhetett?
Mind a Szentszék (rágalmazás zavarkeltés, félretájékoztatás nem ellenőrizhető, hamis hírek alapján, melyek súlyos károkat okoznak), mind pedig XVI. Benedek cáfolta a találgatásokat és kiemelte, hogy nem kell semmilyen titkot keresni a távozása mögött és a továbbiakban is következetesen idős korára és meggyengült erejére (orvosai valóban megállapították, hogy tengerentúli utazásokra szervezete már nem képes) hivatkozott. Bergoglio bíboros, vagyis a leendő pápa tehát nem tudja, hogy milyen sors vár rá, hiszen éppen azért utazik a Vatikánba, hogy felmentést kapjon jelenlegi tisztségéből és visszatérhessen hívei legszűkebb köréhez, mint ahogy azt sem tudhatja előre, hogy a regnáló pápa mire készül. A beszélgetés nagyon lassan, döcögősen indul el és a néző számára sem válik azonnal egyértelművé, hogy valójában nincs is akkora szakadék a két ember hitvilága és a katolikus egyház jövőjéről való elképzelése között. 
Pryce és Hopkins nem csak külsőleg hasonlítanak az általuk megformált Ferencre és Benedekre, de beszédjüket, mozgásukat és gesztusaikat is sikerült maradéktalanul elsajátítaniuk, igazi jutalomjáték az övék, azonban a visszatekintések miatt a vártnál kevesebbet látunk belőlük. A helyszínek megválasztása és az egyházi rituálék cselekménybe való beleszövése közel hozza a nézőhöz a katolikus egyházat, miközben beszél azokról a problémákról is, melyek miatt a hívők elfordulnak, a kritikusok pedig igazolásra lelnek. A feszültséget humorral oldja, amihez egy német és egy argentin igazán különleges és szórakoztató alany.
A televízióra készített alkotás Az ír és a Házassági történet után a harmadik, amit a mozik is bemutattak, bár le sem tagadhatná eredeti rendeltetését, a nagy vásznon is jól mutat.


