
Az elmúlt években nagyon sok próbálkozása volt Hollywoodnak, hogy kicsit nőiesebb legyen az álomgyár termelése, de sajnos többnyire elvetélt darabok érkeztek csak a mozikba (Ocean’s 8; Szellemirtók). Mire jött Céline Sciamma filmje és itt az évtized végén kiverte a Bechdel-biztosítékot. De erényei nem merülnek ki kompetens és rétegelt nők bemutatásában. Erről árulkodik, hogy elnyerte Cannes-ban a Queer Palm-ot, a legjobb forgatókönyv díját és azóta további 36 jelöléséből már 14-et díjra is váltott, valamint várományosa a legjobb idegen nyelvű film díjának a Golden Globe-on.A történet egy művészeti iskolában kezdődik. Marianne (Noémie Merlant) instruálja a diákjait, akik portrét rajzolnak róla. Tekintete régen látott festményére téved: A Portré a lángoló fiatal lányról fájó emlékeket idéz fel benne…Marianne-t egy grófnő (Valeria Golino) kéri fel, hogy portrét fessen a lányáról, ami alapján majd a lány milánói kérője el tudja dönteni, hogy valóban házasságra kíván-e lépni vele, vagy sem. Héloïse (Adéle Haenel) viszont nagyon egyszerűen próbálja megőrizni elvesztett függetlenségét. Nem hajlandó modellt állni. Marianne feladata hát, hogy társalkodónői minőségben megfigyelje Héloïse-t és akarata ellenére megfesse őt.
S akármennyire is munkaként tekint a portré elkészültére, Marianne nagyon is átérzi Héloïse helyzetét és hogy ezzel az elkerülhetetlen végzete felé taszítja. Ezért is kéri meg a grófnőt, hogy ő mondhassa el, jövetele valódi célját.
„- Nem tudtam, hogy ön műkritikus.
– Én meg, hogy ön festő!”
Sciamma az első pillanatban előrevetíti főhősei drámáját, s mégis valami olyasmit ad a játékidő két órája alatt, amire kevés alkotás képes. Nem csak végignézünk egy, a semmiből építkező, lassan kibontakozó, ellentmondást nem tűrő szerelem történetét. Minden eszközzel – vagy annak hiányával – arra késztet minket, hogy amennyire ez lehetséges, átérezzük ezt az érzelmi vihart, ami a szemünk láttára születik meg, hogy az elfojtás ellenére, egyre inkább megerősödve végig söpörjön a filmen és rajtunk.
„ – Álmodott rólam?
– Nem! Gondoltam magára.”
Sciamma arra vállalkozott, hogy semmit nem magyaráz el. (Kivételt képez ez alól a 28-as szám. Ott mintha elfogyott volna a nézőbe vetett hite.) Csak és kizárólag annyit mond és mutat, ami építi a narratívát és bevon az érzelmekbe. Ettől lesz maga a film is olyan, mint a megidézett Vihar.
„Miközben megfigyel, mit gondol én kit figyelek meg?”
Emellé még egy kis misztikum is belefért a játékidőbe, ami ismét csak időben és a helyén kezelve kerül magyarázatra.
Aki szerette a Szólíts a neveden-t, az most sem fog csalódni, ha egy melankolikus, de csontig hatolóan szép történetre vágyna. A Portré… pontosan olyan, mint egy festmény. Aprólékosan, már-már kínzóan lassan hordja fel a rétegeit, de a végeredmény sallangoktól mentes és olyan katartikus élményt ad, amire csak egy remekmű képes.


