
Gyászmese
Stephen King 2018-as regénye meglepő gyorsasággal költözött a televízióra egy 10 részes HBO sorozat keretében. A brutális bűncselekmény felderítése feladja a leckét a sokat látott nyomozónak, mert az elkövetéssel gyanúsított személy ugyanabban az időben egy másik helyen is felbukkant. Lassú, komor sztori, mely inkább elgondolkodtató, mintsem ijesztő, újfent bizonyítva, hogy a horror egy nagyon változatos, sokrétű műfaj megannyi lehetőséggel. 
Egy kisváros irodalomtanárát és baseball edzőjét, Terry Maitlandet (Jason Bateman, aki egyben a sorozat egyik producere és két rész rendezője is) gyanúsítják meg egy brutális gyilkosság elkövetésével. Minden ellene szól, így elég hamar bevarrják (ráadásul mindenki szeme láttára, ami valljuk be őszintén, nem túl szerencsés és átgondolt dolog). A filmbéli csavar abból adódik, hogy az elkövető ugyanabban az időben egy tök másik helyen is jelen volt, ami ugye lehetetlen. Ralph Anderson (Ben Mendelsohn) nyomozónak tehát van egy elhamarkodott intézkedése, egy biztosnak tűnő gyanúsítottja és egy rejtélyes ügye, amit meg kéne oldania. Mindez szakmailag és emberileg is megviseli és ahogy az ilyenkor lenni szokott (mert Stephen King még mindig érti a szakmáját), a háttérben meghúzódik egy személyes tragédia is, fia nem is olyan régen rákban elhunyt. 
Egy haláleset az egész közösséget érinti és egy jó horrorszerző pontosan tudja, hogyan lehet kimaxolni ezt az egészet: az áldozat gyerek, erőszakos halállal halt, az elkövető helyi, köztiszteletben álló, ráadásul gyerekekkel foglalkozik. A cselekmény a nyomozásról szól, de nagyon sokszor visszanyúl a bekapcsolódó szereplők előéletéhez, melyre a bűntény – teljes – megértéséhez szükség is van. Anderson még mindig gyászol, vagyis próbálja feldolgozni gyermeke értelmetlen és korai halálát, miközben a közösség másik tagjának értelmetlen és korai halálával is meg kell birkóznia. Maitland családját megvetés övezi, és ez ugyancsak nem elhanyagolható momentum. 

A kívülálló leginkább egy megfontoltan haladó, lassan kibontakozó lélektani dráma, melynek hol alig várjuk a folytatását, hol pedig azon agyalunk, miért is vágtunk bele ebbe az egészbe. A türelem és a bizalom azonban kifizetődik, mert összességében működik igazán, amikor már az egészet megéltük és átláttuk. A könyvet nem olvastam, állítólag tök más, de van, amikor a – szinte – szolgai módon való másolástól lesz valami jó, amikor még a kötőszavakat is megfilmesítik és van, amikor meg nem. Időnként lassú, az egyes részek aránytalanságát összességében (egészében) kiegyenlítő sorozatról van tehát szó nagyszerű színészi alakításokkal és elgondolkodtató mondanivalóval a gyászról, a fájdalomról, valamint a veszteségről.


