
Miközben Európa nyugati felében a filmvilág az avantgarde irányzatokkal kísérletezett, a Szovjetunióban progresszió egészen más irányt vett. A háborút követő légkör nem kedvezett az experimentális irányzatokkal kacérkodó alkotóknak. Ehelyett az orosz filmkészítők a szovjet cenzúra igen szűkös keretei közé szorítva, inkább technikai aspektusaiban forradalmasították a filmet. Ezt nevezzük az orosz montázsiskolának, ami alapjaiban változtatott meg mindent, amit addig a moziról hittek. 
Itt kezdték el használni a mára a már olyan alapvetésnek számító montázs-szekvenciákat, mint a Metrikus Montázs (egyforma hosszúságú képek követik egymást), a Tonális Montázs (az egymást követő képek tónusváltása a hangsúlyos), vagy a Párhuzamos montázs (az események azonos időpontban, de különböző helyszíneken zajlanak). Ezeket a montázs típusokat az ,,Attrakció Montázs” gyűjtőnév foglalja egységbe.

Az orosz montázsiskolák másik ágazata az Intellektuális Montázs, ami elsősorban Szergej Eisenstein munkáiban kap hangsúlyos szerepet. Eisensteinnél a montázs mélyebb jelentésértelmezéssel bír, az egész cselekmény gondolatiságára kiható komponensé lényegül át. Az intellektuális montázs hatásmechanizmusa leginkább a Sztrájk (1925), vagy a Patyomkin páncélos (1925) című filmjeiben érhető tetten, ahol Eisenstein lebilincselő képalkotással és az ízlésesség határain belül mozgó agitációval alkotja meg a minden idők talán leghatásosabb propagandafilm párosát.
Az orosz montázsiskola követői az életet csak imitáló, nyugati–stílusú ,,műfilmek” ellenpólusaként identifikálják magukat, alkotásaikat egyszerűen,,életfilmként” aposztrofálva. Igénynívójuk, a film a művészi pózoktól való megtisztítása, alapanyaguk pedig maga az élet. Filmjeikben minimalizálják a színészek és a narratív stilizáció szerepét, a rögzített anyagokat a pulzáló képkompozicókkal és a virtuóz montázstechnikával teszik élvezhetővé. Hitvallásuk szerint az életnek nincs szüksége művészi felülbíráltra, ami ítélkezik afölött, hogy mi méltó és mi nem méltó a mozivászonra. Az élet a hétköznapokban is halad, minden szépségével és fájdalmával együtt. Az művész feladata csupán annyi, hogy formába öntse a felkínált lehetőségeket.

A legfontosabbak…
Mr. West rendkívüli kalandjai a bolsevikok országában (1924)
Sztrájk (1925)
Patyomkin páncélos (1925)
Ember a felvevőgéppel (1929)
A legutóbbi rész:
és a Volt egyszer egy téka helyszínén, még a Corvinban 2009-ben is előkerült a egy Patyomkin páncélos VHS-en:


