Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amiben a Hetedik Sor Közepe megkísérli azt, ami másoknak hosszú könyvciklusokban sikerült: Írásba foglalni a film, talán nem is olyan rövid történetét. Az legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve, többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig. Mindezt alig száz oldalba foglalni persze kész filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit, írásunk a lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.
Az ötvenes években India már csak a demográfiai adottságai alapján is világpolitikai tényezővé vált, azonban csakúgy, mint az egykori gyarmatországok többségében, a politikai és a gazdaságai modernizáció, nem társult a kulturális élet felvirágzásával. A gördülékeny gazdasági integráció reményében, a földtörténet egyik legnagyobb a múltra visszatekintő kultúrköre megkísérelt hozzásimulni a nyugati tendenciákhoz, ehhez mérten az ország filmkultúrája is Hollywood giccsét és rossz ízlését tükrözte.

Ezt a kulturális elköteleződést jelenik meg a korszak olyan, napjainkra már klasszikusnak számító indiai mozijaiban, mint A kis út dala (1955), vagy az India anyánk (1957), ami a legenda szerint 1957-es bemutatóját követően egészen 1990-ig műsoron volt legalább egy indiai mozi műsorán. Ezen filmek ráadásul nemcsak kifinomult eszközei a nemzeti identitás formálásának, hanem nagyfokú művészi kvalitások hordozói, amikben az érzelmes dráma az egyszerre diszkrét és formalista kameramunkával eleveníti fel egy elhagyatott nép történetét.

A legfontosabbak….
Az út éneke (1955)
A legyőzhetetlen (1956)
India anyánk (1957)
Apu világa (1959)
Az előző rész:


